opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




22 luty 2018       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Późny i nowy romantyzm

Primo ich premiery rozczarowały część słuchaczy – pierwsza poprzez wyraźne zerwanie z awangardą, druga za sprawą nieco kosmopolitycznego charakteru (acz nie brakuje tu i nawiązań narodowych) i pewnej akademickości odpowiadającej wszak angielskim gustom zamawiających; secondo oba utrzymane są w duchu romantycznym – w przypadku Wigilijnej jest to nowy romantyzm stanowiący apoteozę XIX-wiecznej symfoniki; tertio przepaja je minorowy patos i elegijność kontrastujące z nutą liryczną; wreszcie quatro – są to dzieła wybitne. Warto przy okazji przypomnieć, że Wigilijność opusu Pendereckiego – zaznaczona motywem Cichej nocy – odnosi się przede wszystkim do estetycznego przełomu w jego twórczości, uświadomionego sobie w pełni właśnie w okresie tych świąt.

Wykonanie Sinfonii Varsovii (przygotowanej przez Macieja Tworka) cechuje przede wszystkim dogłębne wniknięcie w istotę utworów – tak formalną jak treściową – co nie powinno dziwić zważywszy, że dyrygentem jest sam Krzysztof Penderecki. W obu dziełach doskonale podkreślona została dramaturgia – w głównej mierze oparta na klasycznej formie sonatowej, a także gęsta, na ogół minorowa emocjonalność, na którą składają się m.in. późnoromantyczne vibrato – zwłaszcza w Wigilijnej, a także pewna – rzekłabym – zapamiętałość uczuciowa. W dziele polskiego mistrza zwraca uwagę szlachetność barwowa niskich tonów (wyłaniający się jakby z głębin początek), a także duża kontrastowość pomiędzy mrocznym, tercjowo-septymowym tematem głównym, a motywem kolędowym oraz tematem polskim (o tychże – per analogiam można by rzec, iż wyłaniają się z niebiańskich jasności), które wspaniale kulminują repryzę i epilog. Wykonanie VII Symfonii Dvořáka cechuje ogromna precyzja – rytmiczna i dynamiczna, a także – o czym była już mowa – skontrastowanie dramatyzmu z lirycznością, heroizmu z bukolicznością – szczególnie wyraźne w częściach skrajnych. Interesująco wypadł też znany z samodzielnego życia koncertowego minorowy, melancholijno-nerwowy walc części trzeciej. Szkoda, że popularność Siódmej nie dorównuje i w części Symfonii „Z Nowego Świata”, gdyż to arcydzieło XIX-wiecznej symfoniki, stanowiące zarazem – według wielu – szczyt osiągnięć Czecha na tym polu, w pełni na to zasługuje. Tak jak ta płyta na wysłuchanie.

                                                                             Monika Partyk


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART