GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Dialogi karmelitanek” w Opéra Grand Avignon
Strona 2 z 6
W roku 1948 francuski pisarz Georges Bernanos napisał dialogi do filmu będącego adaptacją wzmiankowanej noweli, ponieważ jednak ostatecznie on nie powstał, opracował je w formie sztuki teatralnej. To dyrektor wydawnictwa Ricordi zasugerował Francisowi Poulencowi przerobienie jej na operę, a propozycja ta padła na wyjątkowo podatny grunt, gdyż w tym właśnie czasie francuski kompozytor szukał ciekawego tematu operowego.
W ten sposób powstały Dialogi karmelitanek (Dialogues des carmélites), niezwykle poruszające dzieło, o głęboko ludzkiej prawdzie, szczere i porażające swoją dramatyczną siłą. Jest ono wypełnione religijną treścią, ale to nie oznacza, że nie jest w stanie przemówić do osób niewierzących. Przeciwnie, gdyż jak słusznie zauważa w swoim operowym przewodniku Piotr Kamiński „wszystko, o czym tu mowa, dotyczy pospolitej, ludzkiej kondycji, strachu, śmierci, poświęcenia, łaski, zbawienia, nadziei i wyborów - bohaterskich i tchórzliwych, tyczących nas samych i tych, co nas otaczają - jakie narzuca nam okrutna rzeczywistość”. Oznacza to, że mamy do czynienia z dziełem o wymowie uniwersalnej i tym bardziej dziwić może fakt, że wciąż jeszcze zbyt rzadko pojawia się ono na scenach operowych. Ostatnio entuzjastycznie przyjęta została w brukselskim Théâtre de la Monnaie nowa inscenizacja Oliviera Py, którą w najbliższym czasie będzie miała okazję również obejrzeć publiczność paryskiego Théâtre des Champs-Elysées oraz teatru w Caen. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |