GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościW kalejdoskopie orkiestrowych barw
Strona 3 z 3
Po przerwie usłyszeliśmy muzykę baletową Narcyz i Echo op. 40 Nikołaja Czerepnina, do pewnego stopnia rosyjskiego impresjonisty, przez większą część nie tylko twórczego życia przebywającego na emigracji we Francji. Jest to studium kolorystyczne, ukazujące bogactwo możliwości brzmieniowych poromantycznej orkiestry.
Za jej składnik uznać można chór z wyłączeniem basów, śpiewający bez słów, w tym techniką mormoranda. Jego rola ogranicza się jedynie do wprowadzenia dodatkowego czynnika barwowego. Podobnie jest z opartymi na wokalizie niewielkimi wejściami solowymi głosu tenorowego, które odnalazły najodpowiedniejszego wykonawcę w osobie młodego śpiewaka Bartłomieja Chorążego.
Przy całym przerafinowaniu dźwiękowym brakuje wyrazistszej formy, która nadałaby przebiegowi bardziej zróżnicowany charakter, również dramatyczny, skoro mamy do czynienia z muzyką towarzyszącą choreograficznej opowieści. Zapewne nie ułatwiało to zadania tancerzom Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa, dla których powstał ten utwór. Jego najbardziej adekwatną realizacją sceniczną mogłaby stać się czysta wizualizacja, uwolniona od wszelkiej fabuły, a więc kompozycja w stylu scenariuszy Wasila Kandinskyego. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |