opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

64 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W kalejdoskopie orkiestrowych barw

Kapelmistrz ten potrafi świetnie pracować z orkiestrą, z czego rezultatami można potem  obcować podczas jego koncertów. A przy tym nie tworzy na podium spektaklu, dając popis ekwilibrystyki, lecz skupia się głównie na czytelnym geście, stanowiącym przede wszystkim przekaz dla muzyków. Operuje wyważoną dynamiką, rezerwując jej większe natężenie dla rzeczywistych kulminacji w przebiegu dyrygowanych utworów. Stąd ani nie ogłusza słuchaczy od pierwszego wejścia, a co za tym idzie nie zużywa przedwcześnie efektu forte, które wywiera odpowiednie wrażenie tylko wtedy, gdy przychodzi dla niego odpowiedni moment na tle wcześniej z powściągliwością zarysowanym.

Filharmonia Krakowska 6

Na początek zabrzmiały powstałe w Paryżu Cztery tańce polskie Aleksandra Tansmana. Nie stanowią one bezpośredniej stylizacji ich folklorystycznych pierwowzorów, lecz raczej przetworzone, ich symfoniczne wizerunki. I tak je odczytał Łukasz Borowicz. Zgodnie z neoklasycznym duchem ówczesnej epoki (lata międzywojenne) wyeksponował czynnik rytmiczno-motoryczny w Polce, plastycznie zarysował melancholijne kontury Kujawiaka, skupił się na liryzmie Dumki, wreszcie przekazał powściągliwą wizję Oberka, znajdując dla swej interpretacji wrażliwego partnera w orkiestrze. II Koncert skrzypcowy g-moll op. 63 Siergieja Prokofiewa powstał już po decyzji kompozytora powrotu do Związku Radzieckiego. Stąd może jego mniejszy radykalizm brzmieniowy i większa przystępność muzycznego języka? Druga część Andante assai to do pewnego stopnia scena baletowa, zapowiadająca już pejzaż dźwiękowy Romea i Julii. Skrzypaczka Maria Sławek, w tym sezonie solistka Filharmonii Krakowskiej (wolę to dawniejsze określenie od obcojęzycznej kalki – artysty-rezydenta), dysponuje nośnym brzmieniem swego instrumentu, co pozwala jej swobodnie prowadzić dialog z orkiestrą, choć instrumentacja Prokofiewa jest przejrzysta i unika efektów grzmiącego tutti. Zabrakło mi natomiast większego zapamiętania w swoistym perpetuum mobile jakim jest finał koncertu Allegro ben marcato, który wydaje się nie mieć końca i nie znajdować rozwiązania.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART