GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Donizettim (14)
Strona 14 z 14
Właśnie te trudności oraz wysoka tessytura sprawiają, że Maria di Rohan tak rzadko pojawia się na scenie. Jedna z pierwszych popisowych arii Quando il cor da lei piegato należy do hrabiego Chalais oczekującego na spotkanie z dawną kochanką. Odpowiedzią jest aria Marii Cupa, fatal mestizia, to jedna z najbardziej popularnych arii Donizettiego. Obie wysoko ustawiają poprzeczkę trudności technicznych i właściwej ekspresji.
Równie wysokie wymagania stawia przed wykonawcami kończący I akt kwintet D’un anno il giro, w którym Chevreuse ogłasza, że jest mężem Marii, czym wprawia w zdumienie de Chalaisa. W drugim akcie, który ujmuje mistrzowskim scaleniem wszystkich elementów, na szczególną uwagę zasługuje: najpierw scena pisania listu do Marii przechodząca w tenorową aria Alma soave e cara, później duet Che mai portà Marii z Chalaisem, w którym Maria namawia dawnego kochanka do ucieczki przed zemstą Richelieu. Akt trzeci jest w tej operze prawdziwym majstersztykiem konstrukcji jeżeli chodzi o wyeksponowanie przeżyć głównych bohaterów. Tutaj też słyszy się najpełniej jak bardzo wzrasta rola orkiestry, która przestaje być czystym akompaniamentem, stając się czynnikiem budującym klimat i komentującym akcję. W tym akcie najważniejszą sceną jest burzliwy duet małżonków So per prova il tuo bel core. Poprzedza go świetnie rozplanowana dramaturgicznie scena zazdrości Chevereuse, kończąca się wspaniałą, pełną blasku, cabalettą. Zwieńczeniem konfliktu małżeńskiego trójkąta jest tercet Vivo non t’e contesso, po którym Chalais, w chwili kiedy gwardziści kardynała przynoszą mu nakaz aresztowania, popełnia samobójstwo. Pełny przejmującego smutku finał staje się dopełnieniem dramatu głównych bohaterów. Adam Czopek |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |