opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wszystko o Donizettim (14)

Właśnie te trudności oraz wysoka tessytura sprawiają, że Maria di Rohan tak rzadko pojawia się na scenie. Jedna z pierwszych popisowych arii Quando il cor da lei piegato należy do hrabiego Chalais oczekującego na spotkanie z dawną kochanką. Odpowiedzią jest aria Marii Cupa, fatal mestizia, to jedna z najbardziej popularnych arii DonizettiegoObie wysoko ustawiają poprzeczkę trudności technicznych i właściwej ekspresji.

Maria di Rohan,Bergamo 3

Równie wysokie wymagania stawia przed wykonawcami kończący I akt kwintet D’un anno il giro, w którym Chevreuse ogłasza, że jest mężem Marii, czym wprawia w zdumienie de Chalaisa. W drugim akcie, który ujmuje mistrzowskim scaleniem wszystkich elementów, na szczególną uwagę zasługuje: najpierw scena pisania listu do Marii przechodząca w tenorową aria Alma soave e cara, później duet Che mai portà Marii z Chalaisem, w którym Maria namawia dawnego kochanka do ucieczki przed zemstą Richelieu. Akt trzeci jest w tej operze prawdziwym majstersztykiem konstrukcji jeżeli chodzi o wyeksponowanie przeżyć głównych bohaterów. Tutaj też słyszy się najpełniej jak bardzo wzrasta rola orkiestry, która przestaje być czystym akompaniamentem, stając się czynnikiem budującym klimat i komentującym akcję. W tym akcie najważniejszą sceną jest burzliwy duet małżonków So per prova il tuo bel core. Poprzedza go świetnie rozplanowana dramaturgicznie scena zazdrości Chevereuse, kończąca się wspaniałą, pełną blasku, cabalettą. Zwieńczeniem konfliktu małżeńskiego trójkąta jest tercet Vivo non t’e contesso, po którym Chalais, w chwili kiedy gwardziści kardynała przynoszą mu nakaz aresztowania, popełnia samobójstwo. Pełny przejmującego smutku finał staje się dopełnieniem dramatu głównych bohaterów.

                                                                                          Adam Czopek


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART