opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Amerykanin w Warszawie

To co się odbywało przed przerwą niestety drażniło. Dwuczęściowy koncert gitarowy Mikołaja Góreckiego, który rozpoczął ten wieczór imponował dobrym akompaniamentem orkiestry smyczkowej i kilku instrumentów perkusyjnych, niestety gitara wzmocniona elektronicznie psuła odbiór tej interesującej muzyki. Podobnie było w słynnym koncercieRodrigo. Delikatny dźwięk gitary akustycznej zwykle mobilizuje orkiestrę do bardziej wysublimowanego brzmienia zaś słuchaczy nakłania do uważnego, pełnego skupienia odbioru. W wersji z wzmocnioną gitarą cały czar pryska, gitara dudni i brzmi zbyt ostro, orkiestra próbuje nadgonić brzmieniem instrumentów. Piana tracą swój urok. Można podziwiać maestrię Łukasza Kuropaczewskiego, ale trudno mu wybaczyć pomysł na „zamianę” gitary klasycznej w elektryczną, bo to nas zbliża do cywilizacji hałasu i w konsekwencji cywilizacji głuchych.

Być może, gdyby dyrygent sprzeciwił się sztucznemu nagłośnieniu, rzecz wróciłaby do naturalnych rozmiarów, jednak Piotr Gajewski, Amerykanin z polskimi korzeniami, nie zareagował w ten sposób. Co więcej psuł przebieg koncertu, w którym niewyrobiona publiczność klaszcze między częściami utworów cyklicznych. Potraktował rzecz z amerykańską, prowincjonalną swobodą i sam przyłączał się do oklaskiwania Łukasza Kuropaczewskiego w króciutkich przerwach między częściami koncertów Mikołaja Góreckiego i Joaquina Rodrigo, co solista przyjmował z fałszywą skromnością.

Dziwna rzecz, po przerwie, gdy Sinfonia Iuventus grała aż dwie wieloczęściowe Suity z opery Carmen Bizeta, braw między segmentami nie było, a tutaj, zważywszy karnawałowo-taneczny nastrój wieczoru, takie zachowanie mogłoby ujść. W muzyce z opery Carmen mogliśmy docenić talent muzyczny i warsztat orkiestrowy Georgesa Bizeta, a nade wszystko kompetencje wykonawcze instrumentalistów Sinfonii Iuventus. Brylowali zwłaszcza kierownicy sekcji instrumentów dętych, przede wszystkim flecistka i trębacz. Świetnie brzmiały duety fletu z klarnetem i z obojem. Bezbłędnie ripostowały fagoty, a króciutkie, niemal szmerowe piano sekcji waltornistów mogłoby nawet zawstydzić renomowanych muzyków Filharmonii Narodowej. Nie można oczywiście zapomnieć o solo skrzypcowym w Arii Micaeli w realizacji koncertmistrzyni Natalii Tuszyńskiej. Orkiestra była tutaj świetnie przygotowana, dyrygent także. Dawał dobre tempa, choć wielkiej finezji w kształtowaniu materiału muzycznego w jego interpretacji nie było. Można sobie wyobrazić suitę z Carmen, która zionie ogniem, ale na to trzeba jeszcze trochę poczekać.

                                                                                           Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART