opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Turandot 246-345.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Polska premiera „Peleasa i Melizandy”

Z tej części wykonania najbardziej zapadł mi w uszy ciemny tembr głosu Olgi Maroszek jako królowej Gertrudy (zwróciłem już uwagę na tę artystkę we wznowieniu „Oniegina” z okazji jubileuszu Michała Znanieckiego, kiedy zaśpiewała partię Filipiewny), przydając temu fragmentowi pożądanej mrocznej aury, albowiem w legendarnym królestwie Allemonde światło słoneczne pozostaje przyćmione, a żyjący tam ludzie zdają się bezwolnymi i przytłoczonymi przez paraliżujące ich poczucie nadciągającego, bliżej niezidentyfikowanego unicestwienia.

Peleas i Melizanda,Krakow 2

Zupełnie niepostrzeżenie przemknął jednak epizod z wypływającymi na morze statkami, które, w przekonaniu Melizandy, czeka nieuchronna zagłada. Przywiózł ją tutaj Golaud, niczym wodną nimfę znalazłszy podczas polowania przy leśnym źródle. Także  jej pierwsze, a potem ostatnie spotkanie z jego przyrodnim bratem Peleasem odbędzie się nad sadzawką. Odczuwa ona chorobliwy lęk przed wszelkim dotykiem, co wskazywałoby na doznany niegdyś uraz. Nie poznamy jednak jej tajemnicy, tak jak dla Golauda do końca pozostanie niewyjaśniony stopień zażyłości łączącej ją z Peleasem.

Peleas i Melizanda,Krakow 4

Od trzeciego aktu wykonanie zaczynało wszakże nabierać dramatycznego wyrazu jakby prowadzący je Gabriel Chmura wreszcie zyskał panowanie nad przebiegiem dzieła. Już instrumentalny wstęp zdawał się zapowiadać skalę czekających nas przeżyć. Następująca po nim pieśń Melizandy bez akompaniamentu wznosiła się wzwyż krystalicznie czystym sopranem Olgi Pasiecznik (skądinąd krótka fryzura śpiewaczki przypomniała mi Colette Alliot-Lugaz z inscenizacji Pierre'a Stroessera w Operze Lyońskiej w 1985 roku). O ile brzmienie głosu argentyńskiego barytona Armando Noguery jako Peleasa z początku wydawało mi się, zwłaszcza w górnym rejestrze, nieco wysilone, o tyle jego nośność pozwalała mu bez trudu przebijać się poprzez tutti orkiestry.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART