Przegląd nowości

Gambit choreografa

Opublikowano: środa, 17, styczeń 2018 06:01

„Szachy”, kolejne widowisko Baletu Dworskiego Cracovia Danza dokonuje przekładu tak zatytułowanego poematu Jana Kochanowskiego na język tańca z czasów powstania tego utworu jak przystało na zespół historycznego wykonawstwa baletowego.

Szachy,Cracovia Danza 1

Oglądamy więc renesansowe galiardy, kuranty, pawany i saltarella, dostarczające ram dla głównej akcji, rozgrywającej się na deskach scenicznych przybierających kształt szachownicy. Odpowiadają temu stylowe kostiumy, z powłóczystymi robami u pań, a krótkimi, bufiastymi spodniami hiszpańskimi u panów. Z kolei kierujący tą grą Błazen odziany jest zgodnie z renesansową modą w kostium typu mi-parti, czyli z rękawami i nogawkami w różnych barwach lub w odmiennych wzorach. Akcja rozgrywa się na dworze duńskiego króla Tarsesa, o względy córki którego stara się kwiat rycerstwa polskiego, czeskiego, niemieckiego i francuskiego, a wśród nich wyróżniają się chwatcy kawalerowie Fiedor i Borzuj, którzy Na koniec oba taką chuć k niej mieli,/Że się bić o nię pojedynkiem chcieli.


Atoli, miast krwawego składania się sieczną bronią, mądrym monarchy zrządzeniem mają stoczyć turniej na szachownicy, który rozstrzygnie o tym, że Duższy na łonie u mej córy siędzie./Oba królowi z chucią dziękowali. Narrację prowadzi występujący w roli Króla aktor Paweł Winsczyk.

Szachy,Cracovia Danza 2

Jako się rzekło główne ogniwo spektaklu przybiera formę gry w szachy z tancerzami w rolach figur. Należący do Fiodora Czarny Pionek występuje ze sztandarem, ale nie odważa się nim podrzucać niczym chorążowie dzielnicowi podczas konnych wyścigów w Sienie, natomiast Skoczkowie obydwu drużyn, jak na Kraków przystało, pojawiają się pod postacią Lajkonika. Szkoda jedynie, że w układzie choreograficznym nie pomyślano, aby przemieszczali się oni po polach szachownicy zgodnie z regułami tej gry. Tego rodzaju konsekwencję zachowano jedynie w odniesieniu do Królowych. Ostatecznie zwycięża Fiodor, a wraz z tym dwór na powrót przybiera renesansową postać.

Szachy,Cracovia Danza 3

A dlaczego gambit choreografa? Prawdopodobnie z powodu szczupłości zespołu, jakim dysponuje, Romana Agnel zdecydowała się zrezygnować z faz rozgrywki z udziałem pionków, dzięki czemu widowisko zyskało na zwartości i wartkości, tocząc się w żywym tempie, tak że dostarcza oglądającym go znacznej satysfakcji dzielonej z przyjemnością.

                                                                                Lesław Czapliński