GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościIgnacy Jan Paderewski i Marcella Sembrich-Kochańska w przyjaźni muzycznej i w działaniach na rzecz odrodzenia Polski
Strona 7 z 17
Kiedy w 1907 Amerykę poczęła ogarniać recesja, „The New York Times” ogłosił sumy dolarów, jakie wywożą po sezonie zagraniczni artyści. Na czele listy uplasował się Paderewski razem z Enrico Caruso z kwotą 160 000 $ – Sembrich, jak dwie inne znane śpiewaczki, Francuzkę Emmę Calvé i Australijkę Nellie Melbę podliczono na 85 000 $. Jednak nie raz polscy artyści uczestniczyli w koncertach dobroczynnych.
I tak 2 maja 1908 roku Paderewski i Sembrich wystąpili w Carnegie Hall, na dochód The Legal Aid Society. Sembrich śpiewała arię z Halki oraz najpiękniejsze ze swego repertuaru pieśni niemieckie. Ale ponieważ od kilku lat wykonywała na recitalach również liryki wokalne Paderewskiego – najchętniej Moją pieszczotkę i mazurek Tylem wytrwał do słów Mickiewicza – z racji wyjątkowej okazji wspólnego koncertu w Carnegie Hall włączyła dodatkowo do programu trzy z Paderewskiego francuskich 12 pieśni do słów Catulle Mendèsa: Naguère, Elle marche d'un pas distrait i Lune froide. Przy fortepianie towarzyszył jej stały wówczas akompaniator Isidore Luckstone.
W wieczorze brał również udział skrzypek Tim (Tymoteusz) Adamowski z Bostońskiej Orkiestry Symfonicznej. Z muzyczną rodziną Adamowskich Paderewski z dawna, jeszcze od czasów spędzonych w Polsce, utrzymywał bliskie kontakty. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |