GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościIgnacy Jan Paderewski i Marcella Sembrich-Kochańska w przyjaźni muzycznej i w działaniach na rzecz odrodzenia Polski
Strona 5 z 17
Później rozniosło się, że w amerykańskiej premierze opery Manru, na specjalną prośbę Paderewskiego, weźmie udział Sembrich. Zaprzyjaźniony ze śpiewaczką nowojorski krytyk Harry Krehbiel, w sierpniu 1901 roku pisał do niej w liście: „Durny pomysł. Partia ani na Pani głos, ani styl. W dodatku wątpię, czy opera w ogóle zostanie wystawiona. Znam ją – niemożliwe, by chóry nauczyły się tak trudnej muzyki. Z drugiej strony taka opera byłaby miłym urozmaiceniem: potrzebujemy tu nowości”.
W rezultacie Krehbiel przekonał się do dzieła i przetłumaczył libretto Manru na angielski na użytek wykonań w USA. (Unikalny egzemplarz wyciągu fortepianowego Manru w tej językowej wersji wydanego w Nowym Jorku z okazji premiery, posiada Biblioteka Główna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie). Partia Ulany istotnie napisana została na sopran dramatyczny. Ale Paderewski dostosował ją we fragmentach do lekkiego i wysokiego sopranu Sembrich – w muzycznych zbiorach New York Public Library for the Performing Arts znajdują się karty partytury ze zmianami wprowadzonymi przez kompozytora wyłącznie dla Sembrich. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |