Przegląd nowości

Geniusz z Mediolanu

Opublikowano: czwartek, 11, styczeń 2018 11:05

Oczywiście chodzi o Leonarda da Vinci. Szkoda, że jego geniusz nie obejmował muzyki, choć był dawno temu także kompozytor, który nazywał się Leonardo Vinci, ale ten z kolei nie był geniuszem. Filmową sylwetkę Leonarda da Vinci zaprezentowano w sieci Multikino w cyklu Wystawa na ekranie. W dokumencie pt. Leonardo da Vinci, Geniusz w Mediolanie wyreżyserowanym przez Luca Lucini i Nico Malaspina, według scenariusza Jacopo Ghilardotti, odmalowano postać barwną i bardzo tajemniczą, bo co prawda minęło od jego czasów ponad 500 lat, ale wciąż niewiele wiadomo o wielkim włoskim mistrzu.

Leonardo da Vinci 2

Jego życie składa się z licznych zagadek, nikt nie potrafi powiedzieć np. dlaczego nie założył rodziny, dlaczego spośród kilku uczniów najwyżej stawiał tego, którego najbardziej krytykował i nazywał złodziejem, dlaczego nie dokończył wielu ze swych fantastycznych projektów i pomysłów technicznych. On sam zresztą nie ułatwiał zadania przyszłym biografom, bo niektóre informacje kodował, pisał lewą ręką i do tego trzeba było jego notatki odczytywać w lusterku.


Pretekstem do powstania filmu była wielka wystawa prac Leonarda w roku 2015, zorganizowana przez władze Mediolanu, na którą sprowadzono z różnych stron świata wiele dzieł mistrza. Miała tam pojechać także bezcenna Dama z łasiczką należąca do polskich zbiorów, ale nie zgodzili się ówcześni opiekunowie Fundacji Czartoryskich. W każdym razie zdjęcie naszej Damy też pojawia się na filmie, ale na krótko.

Leonardo da Vinci 1

Pewnym zaskoczeniem jest natomiast fakt, że na wystawę przyjechał portret tej samej Damy, ale już bez łasiczki, zwany La Belle Ferroniere, który jest na co dzień w Paryżu. Piękna Cecilia Gallerani jest na nim podobnie upozowana i uczesana jak nasza, tylko może nieco starsza, okrąglejsza na twarzy. Widzimy ją zresztą na plakacie rozpowszechnianym przez Multikino. Realizatorzy filmu postanowili jeszcze ożywić narrację i wprowadzili sceny z udziałem odpowiednio ucharakteryzowanych aktorów. Tak więc Pani Gallerani przemawia do nas z ekranu i drwi sobie z konkurentek, kochanek Ludwika Moro, wśród których ona była najpiękniejsza.


W filmie pojawiają się też inni znajomi Leonarda, jego uczniowie, wśród nich ten najbardziej zaufany i nieuczciwy Gian Giacomo Caprotti da Oreno zwany Salai (diabłem), a także wielki architekt renesansu Bramante i malarz Rafael.

Leonardo da Vinci 3

Słyszymy też głos samego mistrza dobiegający zza kadru. Ponadto w filmie wypowiadają się współcześni eksperci, badacze różnych specjalności uprawianych przez Leonarda, a więc znawcy jego obrazów, rysunków (oglądamy m.in. jeden z najsłynniejszych rysunków na świecie, tzw. człowieka witruwiańskiego), projektów architektonicznych i technicznych, aby zakończyć wiadomościami o najbardziej sfatygowanym dziele mistrza, jego Ostatniej wieczerzy, która namalowana na wilgotnej ścianie w ciągu 500 lat straciła wiele ze swego niezwykłego piękna, kolorów i kształtów. Film zamykają zbliżenia najsłynniejszego obrazu, Mony Lizy Gioconda, która w opinii naukowców może być zakamuflowanym autoportretem samego Leonarda. Czyżby czuł się on kobietą? Gender? A fe!

                                                                   Joanna Tumiłowicz