GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPerły i plewy
Strona 1 z 2
Tygodnik „Poglądy” w swej noworocznej ankiecie od lat zapytuje różne osoby, co w minionym roku należy w dziedzinie kultury uznać za perły, a jakie zjawiska lub wydarzenia powinno zaliczyć się do szeroko pojmowanego określenia „plewy”. Już kilkakrotnie wypowiadałem się w tej styczniowej przepytywance, aranżowanej corocznie przed red. Bronisława Tumiłowicza, celnego i lapidarnego komentatora różnych wydarzeń artystycznych. Oto co w minionym roku 2017 uznałem za kulturalne perły, a jakie ubiegłoroczne działania stały się kulturalnymi plewami. Perły: 1. Funkcjonowanie, repertuar, atrakcyjność i wysoki poziom artystyczny warszawskiej Polonii i Och-Teatru prowadzonych przez Krystynę Jandę. Imponuje społeczne i medialne zainteresowanie, wysoka frekwencja, atrakcyjny repertuar, a zwłaszcza udział w nim stu kilkudziesięciu aktorów w wielotytułowej ofercie artystycznej. Wśród nich jest niemało wybitnych osobowości aktorskich, występujących na obu scenach. 2. Przy różnych dyskusjach i sporach na tematy szczegółowe można już śmiało mówić o sukcesie koncepcyjnym, repertuarowym i kadrowym Polskiego Baletu Narodowego. Dzięki zrozumieniu i wsparciu dyr. Waldemara Dąbrowskiego usamodzielnienie sztuki tańca w ramach Opery Narodowej stało się zabiegiem trafnym i oczekiwanym. Zwłaszcza ostatnio w sensie tematycznym, choreograficznym i repertuarowym Polski Balet Narodowy coraz bardziej wyraża treści adekwatne do swej nazwy i misji. Po kilku latach funkcjonowania jego zespół i soliści prezentują wysoki, wyrównany, a miejscami zachwycający poziom tańca. Powierzenie tego zadania Krzysztofowi Pastorowi było posunięciem mądrym i trafnym. Dotyczy to również działającego u jego boku Pawła Chynowskiego. Ich wspólna realizacja Jeziora łabędziego jest tego dobitnym przykładem i dobrze rokuje na przyszłość. 3. Do znakomitego grona polskich artystów o karierach międzynarodowych coraz skuteczniej dołącza dyrygent Łukasz Borowicz. O jego sukcesach krajowych od dawna powszechnie wiadomo. Obecnie jego nagrania płytowe rozchodzą się w imponujących nakładach w całej Europie, gdzie z batutą w ręku pojawia się coraz częściej. Ostatnio ogłoszono w Paryżu, że w lipcu tego roku będzie dyrygował spektaklami opery Giacomo Meyerbeera Hugonoci w Opera Bastille. Czekamy na następne tego rodzaju zapowiedzi zwłaszcza, że z nazwiskiem Łukasza Borowicza kojarzy się promocja muzyki polskiej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |