GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Donizettim (11)
Strona 2 z 12
Pierwsza prezentacja najnowszej opery okazała się wielkim sukcesem kompozytora i wykonawców na czele z Eugenią Tadolini w partii Lindy oraz Napoleone Monarim (Carlo), Felice Varesim (Antonio) i Mariettą Brambilla (Pierotto). Po pierwszym przedstawieniu zachwycona wiedeńska publiczność wywoływała kompozytora siedemnaście razy. Opera w swojej pierwszej inscenizacji miała w Wiedniu dziewiętnaście przedstawień, przy wypełnionej do ostatniego miejsca widowni. Sukces Lindy sprawił też, że Donizettiemu nadano godność kapelmistrza i kompozytora cesarskiego dworu, którą swego czasu piastował Wolfgang Amadeusz Mozart, a później Johann Strauss. Nadano mu również godność honorowego członka Wiedeńskiego Towarzystwa Przyjaciół Muzyki (Gesellschaft der Musikfreude). Co było również niemałym wyróżnieniem.
Wiedeńscy krytycy zgodnym chórem chwalą pierwszą wiedeńską operę Donizettiego. „Allgemeine Theaterzeitung” napisał w dniu 25 maja: „…nikt nie miał w Wiedniu tak szybkiej akceptacji jak maestro Donizetti”. Z kolei „Wiener Zeitung” z 27 czerwca zauważył, że: „Linda i jej Pierotto będzie, ku chwale swojego twórcy, podróżować niebawem po całym świecie muzycznym”. Jeden z wiedeńskich recenzentów rozpływał się nad niemieckim rodowodem muzyki Lindy. Zostało to natychmiast złośliwie skomentowane przez jednego z włoskich komentatorów: „Partytura Lindy jest nie mniej włoska niż wszystkie starsze jej siostry – to ciągle ta sama łatwość, ta sama jasność melodii, ten sam rysunek, i ten sam rytm”. Napisał w odpowiedzi na stwierdzenie niemieckiego rodowodu. Po głośnym wiedeńskim sukcesie przeniesiono Lindę do Paryża. Zanim jednak ujrzała światła paryskiej scenicznej rampy Donizetti to i owo poprawił, i co nieco dopisał. Premiera tej wersji miała miejsce w listopadzie 1842 roku w Operze Paryskiej, partię Lindy śpiewała wówczas Fanny Persiani, dla której specjalnie skomponował Donizetti arię O luce di quest’amina, do której własnoręcznie napisał tekst. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |