GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Donizettim (10)
Strona 4 z 12
Jej serce pozostało wierne prostemu żołnierskiemu życiu i Toniemu. W finale młodzi pobierają się uzyskując zgodę i błogosławieństwo wzruszonej do łez markizy. Francuskojęzyczne libretto napisali: Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges i Jean François Bayard. Cechą charakterystyczną Córki pułku jest to, że numery muzyczne przeplatane mówionymi dialogami co w murach paryskiej Opera Comique było tolerowane, podobnie zresztą jak brak sceny baletowej nieodzownej – w tym czasie – w Wielkiej Operze Paryskiej. Prapremiera Marii, już przemianowanej na Córkę pułku (La fille du regiment) odbyła się 11 lutego 1840 roku, z udziałem Juliette Bourgeois w partii Marii, Mécène Marie de l’Isle w roli Tonia oraz Julie-Emilienne Boulanger jako Markizy de Birkenfield.
Pierwsza prezentacja opery wcale nie okazała się sukcesem do jakiego Donizetti był przyzwyczajony podczas prapremier poprzednich swoich dzieł. I jakiego oczekiwał. Przyjęcie najnowszej opery podziwianego i cenionego już wtedy kompozytora było oględnie mówiąc więcej niż chłodne, więc po dwóch tygodniach i zaledwie kilku przedstawieniach La fille du regiment zeszła z afisza. Miał w tym swój niemały udział Hektor Berlioz, który w swojej jadowicie zgryźliwej recenzji zarzucił Donizettiemu przeniesienie do partytury fragmentów wcześniejszych jego utworów, co również wywołało sporą niechęć publiczności. Tutaj należy wyjaśnić, że żaden z zarzutów Berlioza nie został potwierdzony. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |