GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Donizettim (9)
Strona 9 z 12
Ten radosny finał skonstruował Donizetti w 1842 roku dla Teatro Grande w Trieście. Pierwotnie Maria w finale popełniała samobójstwo na stopniach tronu. To zakończenie nie zyskało jednak aprobaty cenzury. Scena samobójstwa została zastąpiona sceną śmierci głównej bohaterki, która następowała w wyniku wstrząsu, jaki musiała przeżyć.
Partytura tego dzieła uchodzi za jedną z najciekawszych w twórczości Donizettiego. Nowy sposób instrumentacji, w której istotną rolę odgrywają instrumenty dęte, wykorzystane w znacznie większym – niż dotychczas – wymiarze. To one budują i podkreślają napięcie dramatyczne wielu scen.
Doskonała dramaturgia rozbudowanych finałów aktu drugiego i trzeciego, przy zachowaniu tradycyjnej budowy: aria, duet, ansambl, scena zbiorowa z chórem, który w tym dziele otrzymał nowe zadanie budowania specyficznej atmosfery i klimatu każdego aktu. Arie, o wyrafinowanej linii melodycznej, mają co prawda uświęconą tradycją budowę, ale wiele z nich kończy efektowna cabaletta. Interesująca jest też tutaj charakterystyka postaci i ich wzajemne relacje, na których budowana jest dramaturgia akcji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |