GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Donizettim (9)
Strona 7 z 12
Należą do tego grona; Anna Bolena, Roberto Devereux, Maria Stuarda, Elizabetta al castello di Kenilworth, Don Sébastien, roi de Portugal, Lukrecja Borgia. Wspólną cechą wymienionych oper jest ich zwartość dramaturgiczna, świetna konstrukcja arii i scen zbiorowych, a przede wszystkim piękna muzyka o niezwykle bogatej melodyce.
Oczywiście nad całością muzycznej materii dominuje element wokalny będący najpiękniejszym wyrazem włoskiego bel canta, czyli pięknego śpiewu. Bo fenomenem sztuki operowej jest ludzki głos i możliwości jego emocjonalnej ekspresji. Bel canta nie należy jednak utożsamiać tylko i wyłącznie z wirtuozowskimi koloraturowymi pasażami, równie ważna jest tutaj umiejętność wyrażenia śpiewem, szczęścia, gniewu, smutku i strachu. Akcja Marii Padilla rozgrywa się w Kastylii za czasów panowania Don Pedra, który przejął tron po Alfonsie XI (tym samym, który wystąpił w Faworycie).
Maria jako młoda dziewczyna zostaje uwiedziona przez króla, który jednak pod wpływem dręczących go wyrzutów sumienia poślubią ją, jednak zakazuje rozgłoszenia tego faktu. Małżeństwo, z politycznych względów (sprawa sukcesji tronu Kastylii), ma pozostać głęboką tajemnicą. Maria ma przez czas jakiś uchodzić za królewską faworytę. Don Pedro okazuje się jednak niewierny i zamierza poślubić księżniczkę francuską Blankę. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |