GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Donizettim (8)
Strona 12 z 12
Jest to widoczne szczególnie w wielkich scenach zbiorowych. Z kolei w ariach solowych, które tutaj osiągnęły najwyższy poziom, dramatyczne tony zostają często ukryte pod banalnymi wręcz melodiami. Dotyczy to szczególnie charakterystyki dramatycznej bohaterów. Arie w Lukrezji ujmują bogactwem i szlachetnością inwencji melodycznej, nie tracąc przy tym nic ze swojej dramatycznej ekspresji. Najlepszym tego dowodem jest aria umierającego Gennara Madre, se ognor lontano.
Zresztą popisowych arii w tej operze nie brakuje, Donizetti, zgodnie ze swoim zwyczajem, obdarował nimi hojnie każdego z protagonistów. Należy do nich Vieni, la mia vendetta śpiewana w I akcie przez księcia Alfonsa podejrzewającego, że jego żona Lukrezja ma romans, głosy obojga łączą się w duecie Vi chielo, o signorie.
Drugim równie interesującym duetem jest Onde a lei śpiewany w pierwszej scenie II aktu przez zaprzyjaźnionych Gennara i Maffia Orsiniego w II akcie. Wreszcie wielki finał, w którym Lukrezja wyznaje Gennaro, że jest jego matką aria M’odi, ah m’odi oraz aria umierającego Gennara Madre, Se ognor lontowo. Czasami jednak (ostatnio coraz częściej) wraca się do dopisanej dla Méric-Lalande arii Era desso il figlio, później usuniętej przez kompozytora. Hans von Bülow, znakomity pianista i dyrygent uważał, że Lukrezja Borgia to obok Carmen Bizeta należy do grona najbardziej jego ulubionych oper. Adam Czopek |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |