GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Donizettim (3)
Strona 4 z 13
Dyrygował Eugenio Cavallini. Z okazji mediolańskiej premiery Donizetti dokonał w partyturze kilku retuszy i zmian, w których między innymi zwięzły oryginalny wstęp, który rozpoczynał Buondelmonte zamienił na rozbudowaną uwerturę. Premierę tej wersji Marii Stuardy poprzedziła tryumfalna prapremiera Łucji z Lammermoor, która odbyła się 26 września 1835 roku w Teatro San Carlo w Neapolu, co jeszcze bardziej podbudowało i ugruntowało sławę Donizettiego.
W tym samym roku kompozytor otrzymał tytuł profesora w konserwatorium w Neapolu. Niewielki sukces mediolańskiej premiery (po siedmiu przedstawieniach operę zdjęto z afisza) sprawił, że dzieło budzące niewielkie zainteresowanie i z trudem utrzymywało się na afiszach, nawet włoskich teatrów. Zagraniczne też nie przejawiały większego nim zainteresowania.
Niestety, czas okazał się bezlitosny i po kilkunastu latach nikt już nie pamiętał o Marii Stuard, pokrył ją kurz historii i opera zniknęła na ponad sto lat z operowych repertuarów. Zdecydowany powrót Marii Stuardy na scenę rozpoczął się w latach osiemdziesiątych, a jedną z głośniejszych jej inscenizacji przygotowano w Operze Wiedeńskiej w 1985 roku, a kilka lat później, w czerwcu 1992, Operze Paryskiej. Wcześniej była wystawiona w Bergamo (1958), Florencji (1967) oraz mediolańskiej La Scali (1971 i 2008) i San Francisco Opera (1972) oraz w Covent Garden w Londynie (1977). Największy udział w przywracaniu popularności tej opery mają między innymi Shirley Verret, Michèle Vilma, Agnes Baltsa i Stefania Toczyska (Elżbieta), Montserrat Caballé, Edita Gruberova, Mara Zampieri i Joan Sutherland (Maria). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |