Przegląd nowości

Świąteczne nowości "DUX"

Opublikowano: piątek, 22, grudzień 2017 21:30

Georges Bizet „Djamileh“

CD Djamileh

Jednoaktowa opera Georges Bizeta do libretta Louisa Galleta opowiada orientalną love story pomiędzy tytułową niewolnicą Djamileh i kairskim sułtanem Harounem. Fabuła, przywodząca na myśl atmosferę Baśni z tysiąca i jednej nocy, jest dość typowym przykładem romantycznych fascynacji Wschodem i od samego początku wzbudzała wątpliwości Bizeta, który uważał ją za nieco zbyt trudną do scenicznej adaptacji. Artyzm kompozytora Carmen zrównoważył jednak niedostatki libretta spowijając historię orientalnych kochanków sugestywną aurą dźwiękową, uzyskaną dzięki oryginalnej instrumentacji i śmiałemu, schromatyzowanemu językowi harmonicznemu. Kunszt wykonującej tytułową partię Jenniefer Feinstein sprawia, że słuchacz może cieszyć się wszystkimi walorami tej mało znanej opery.



„A Polish Kalejdoscope 2“ Polish music for two pianos

CD Polish Kalejdoscope

Zebrane na tej płycie utwory na dwa fortepiany stanowią szczególną panoramę polskiej szkoły kompozytorskiej. Tworzone na przestrzeni z górą siedemdziesięciu lat ukazują rozmaitość kierunków i tendencji artystycznych, bogactwo osobowości twórczych - jednym słowem kalejdoskop niepospolitych talentów. Ale widać też wiele cech łączących tę muzykę: wywodzące się z neoklasycystycznego ducha dążenie do zwięzłości wypowiedzi, dbałość o formę, chętne sięganie do folkloru, motoryka, dominacja pierwiastka rytmicznego oraz zafascynowanie perkusyjnością nowoczesnego fortepianu. Druga płyta serii A Polish Kaleidoscope dobrze charakteryzuje główny nurt zainteresowań pianistek tworzących RAVEL PIANO DUO - świetnego zespołu, docenianego zarówno w kraju, jak i na świecie.


Wojciech Kilar „Missa Pro Pace“

CD Kilar,Missa

Missa Pro Pace“ Wojciecha Kilara, skomponowana w 2000 roku na stulecie Filharmonii Narodowej, przeniknięta jest duchem średniowiecznej muzyki kościelnej – przeważa w niej nastrój medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia. Na pierwszy plan wysunięty został śpiew i tekst liturgiczny, dopełniony skromnym zestawem prostych środków techniki kompozytorskiej, co służy świadomej archaizacji. Msza zbudowana została tradycyjnie, z pięciu części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei, poprzedzonych organowym Introitus, przy czym kulminacja przebiegu muzycznego dzieła przypada w finałowym fragmencie ostatniego ogniwa – Dona nobis pacem. Dominujące zazwyczaj Credo i Sanctus w kompozycji Kilara są momentami wyciszenia i zadumy. Piękna płyta.


Roman Maciejewski „Muzyka fortepianowa“

CD Maciejewski,Fortepianowa

Roman Maciejewski to jedna z najciekawszych osobowości twórczych polskiego życia muzycznego XX wieku i prawdopodobnie najbardziej niedoceniana, co wynika w podobnym stopniu z niezależnego charakteru kompozytora, jak i z powodów politycznych.  Pod względem stylistycznym utwory fortepianowe Maciejewskiego wykazują zbieżność z neoklasycyzmem, ale z typową dla polskich kompozytorów domieszką romantyzmu, a także z elementami impresjonistycznych eksperymentów z barwami. Świetny warsztat kompozytorski widać zarówno w polifonii, jak i w mistrzowskim zastosowaniu technik wariacyjnych i przetworzeniowych. Stałym elementem jego utworów jest też głębokie nasycenie emocjonalne. Na twórczość fortepianową Maciejewskiego składa się ponad 40 mazurków oraz 9 miniatur na fortepian solo, Pianoduo concertante, 12 miniatur oraz 23 transkrypcje na dwa fortepiany a także Allegro concertante i Kołysanka na fortepian i orkiestrę. Niniejszy album zawiera nagrania ośmiu utworów fortepianowych Maciejewskiego, w tym pierwsze w historii nagranie Mazura II.


„Song Of The North“ Chór Kameralny 441 Hz

CD Chor,Wilczewska

Jedną z najważniejszych idei działalności Chóru Kameralnego 441 Hz jest wykonywanie i promowanie współczesnej muzyki chóralnej. Pod dyrekcją Anny Wilczewskiej zespół prowadzi na co dzień aktywną działalność koncertową, koncentrując się przede wszystkim na repertuarze muzyki najnowszej. Niniejszy album jest prezentacją współczesnej muzyki chóralnej pochodzącej z krajów Północy, głównie ze Skandynawii. Różnorodność inspiracji twórczej, swobodne nawiązywanie do folkloru, zwyczajów i surowej północnej przyrody, oryginalność technik kompozytorskich... Wszystko to sprawia, że mamy tu do czynienia z szeroką panoramą muzyczną skonstruowaną z prac aż jedenastu kompozytorów, która mimo to stanowi domkniętą, homogeniczną całość.


Feliks Nowowiejski „Tym, którzy mnie kochają“, Elżbieta Karolak – organy

CD Nowowiejski,organy

W roku 2017 mija 140 rocznica urodzin i 70 rocznica śmierci Feliksa Nowowiejskiego i niniejsza płyta powstała w ramach programu upamiętnienia tego bardzo interesującego, choć nieco zapomnianego kompozytora. Nowowiejski, twórca bardzo wszechstronny, w pierwszej kolejności był organistą i w grze na tym instrumencie osiągnął prawdziwą wirtuozerię. Biegłość tę doskonale oddaje znakomita interpretacja Elżbiety Karolak, którą cieszyć się mogą słuchacze tego nagrania. Charakterystyczna dla organów praktyka improwizatorska znajduje wyraz w trzech utworach bezpośrednio odnoszących się do Bożego Narodzenia poprzez cytaty z polskich kolęd, a także w barwnej, ilustracyjnej muzyce III Symfonii organowej.


Dziadek, Dixa, Zamuszko, Olczak „Contemporary Music from Gdańsk“

CD Dziadek,Dixa

Druga wspólna płyta kompozytorów związanych z Gdańskiem i Katedrą Kompozycji tamtejszej Akademii Muzycznej prezentuje utwory nowe i najnowsze, powstałe w latach 2014-2016 (pierwsza płyta ukazała się w roku 2015, DUX 1257). Są to kompozycje zróżnicowane gatunkowo i wyrazowo, niekiedy subtelnie naznaczone indywidualnymi predylekcjami, czasem wyraziście nacechowane stałymi elementami języka muzycznego ich twórców. W każdej z nich mamy do czynienia z twórczym nawiązaniem do tradycyjnych form, gatunków czy technik kompozytorskich - ze swoistą syntezą, wrażeniową ewokacją lub postmodernistyczną grą z muzyką przeszłości w oryginalnym, atrakcyjnym brzmieniowo ujęciu.


Schubert Brahms „Piano Quintets“

CD Kwintet Sl ski

Kwintet Śląskich Kameralistów tworzą liderzy Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Zespół, znany z klasycznych aranżacji muzyki rozrywkowej oraz popularnych Mecyi, ma w swoim dorobku m.in. też premierowe nagranie Kartek z nienapisanego dziennika Krzysztofa Pendereckiego w wersji na kwintet smyczkowy. Niniejsza płyta, z udziałem niemieckiego pianisty Christopha Soldana, zawiera dwie kompozycje należące do najlepiej rozpoznawalnych i popularnych utworów kameralnych. Młodzieńczy Kwintet fortepianowy A-dur Franza Schuberta - Pstrąg to kompozycja lekka i wdzięczna, bardzo odmienna w nastroju od późniejszej twórczości kompozytora. Kontrastuje z nim Kwintet fortepianowy f-moll Johannesa Brahmsa, dzieło niezwykle poważne, mroczne, pełne dramatycznej mocy. Płyta to inauguracja obchodów dwudziestolecia istnienia tego wspaniałego zespołu.


Zygmunt Krauze „Folk Music“

CD Krauze,Folk music

W Polsce od dwóch dekad narasta potrzeba reinterpretacji schedy kultury (i w ogóle warstwy) chłopskiej, intensyfikująca się zwłaszcza ostatnio. Trudno chyba jednoznacznie przypisać folklorystyczną twórczość Zygmunta Krauzego z lat 70. do umyślnych, ideowych zwiastunów tych przewartościowań, ale z pewnością stała się ona silną antytezą protekcjonalnego „oszlifowywania”, jakie miało swoje apogeum ćwierć wieku wcześniej. Niekonwencjonalne nastawienie łączy się u Krauzego z „zanurzeniem” (by użyć słowa kompozytora) w środowisko dźwiękowe, dając w rezultacie dzieło oryginalne i świeże, a na polskim tle swoich czasów – osobne.


Paciorek, Lemańczyk „Duology“

CD Paciorek,Lemanczyk

Autorska płyta dwu znakomitych instrumentalistów – Cezarego Paciorka (akordeon) i Piotra Lemańczyka (kontrabas). Muzycy występują tu w podwójnej roli, są wykonawcami i kompozytorami muzyki pisanej na te dwa oryginalnie zestawione instrumenty. Muzyka inspirowana jazzem, folklorem polskim i latynoamerykańskim, tradycjami europejskiej klasyki. Zarazem nastrojowa i żywiołowa, ciekawa. To kolejna pozycja w naszym katalogu muzyki jazzowej!


Słopecki „Fuguecraft“

CD Slopecki

Piotr Słopecki – jeden z najciekawszych polskich pianistów, przyzwyczaił nas (Wariacje Goldbergowskie DUX 0218, czy cykl Die Kunst der Fuge DUX 0490 / 0491) do swoich znakomitych kreacji bachowskich. Niniejszy album to fonograficzne otwarcie tego wszechstronnego artysty - pianisty, organisty, kompozytora i aranżera (któremu nieobce są klimaty jazzu) na inne światy uprawianej przez niego muzyki. Otwarcie to bardzo subtelne, bo poświęcony trzem wybitnym kompozytorom album tylko pozornie odbiega od bachowskich klimatów. Wspaniałej Particie e-moll BWV 830 - pierwszej kompozycji Bacha opublikowanej za jego życia - towarzyszy III Fantacja Jana Pieterszoona Sweelincka, którego technika kompozytorska była jedną z inspiracji dla twórczości Mistrza Fugi. Również Ludwig van Beethoven w Sonacie nr 29 B-dur op. 106 nawiązuje do techniki kontrapunktu, co pozwala odnaleźć to niezwykle nowatorskie dzieło w głównym nurcie muzyki odwołującej się wprost do twórczości Lipskiego Kantora.


Feliks Nowowiejski „II Symfonia, III Symfonia“

CD Nowowiejski,Symfonia

Feliks Nowowiejski kojarzony jest głównie jako autor muzyki do Roty Marii Konopnickiej, a także jako kompozytor muzyki organowej i oratoryjnej. Jego twórczość symfoniczna jest rzadko wykonywana i do tej pory nie została nigdy zaprezentowana szerszej publiczności w formie płytowej. Ta poważna luka w obrazie polskiej muzyki dwudziestolecia międzywojennego wypełniona została dzięki Filharmonikom Poznańskim pod batutą Łukasza Borowicza oraz firmie DUX. Niniejszy album prezentuje dwie pierwsze Symfonie Nowowiejskiego (oznaczone numerami II i III, bowiem I Symfonia zaginęła). Pierwszy z tych utworów, z rozbudowanymi partiami perkusji, jest prawdziwą apologią rytmu, zaś III Symfonia, poświęcona bogini tęczy Iris, zachwyca nowatorskimi rozwiązaniami instrumentacyjnymi i kolorami orkiestry. Mamy nadzieję, iż nasza praca spowoduje powrót obu tych utworów do sal koncertowych.