opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

41 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Winterreise” Franza Schuberta w Opéra du Rhin w Strasburgu

Padmore zyskał też slawę za sprawą interpretacji trzech cyklów pieśni Schuberta, które często prezentuje we wszystkich ważnych ośrodkach muzycznych świata. Warto również sięgnąć po jego liczne nagrania płytowe (na przykład z ariami Haendla). Międzynarodową renomą cieszy się też Mitsuko Uchida, od 2016 roku będąca „Muzyczną partnerką” Mahler Chamber Orchestra, podbijająca słuchaczy wybitnymi wykonaniami utworów klasycznych, romantycznych czy tych reprezentujących „Drugą szkołę wiedeńską”. Występuje ona z najsłynniejszymi dyrygentami w prestiżowych salach świata. Decyzja tej dwójki artystów dotycząca poszukiwania wspólnej interpretacji arcydzieła Schuberta wzbudziła zatem zrozumiałe zainteresowanie licznej rzeszy melomanów.

Przypomnijmy, że cykl 24 pieśni na fortepian i głos Podróż zimowa został skomponowany przez Schuberta w 1827 roku, czyli zaledwie na rok przed jego śmiercią, do wierszy Wilhelma Müllera. Od razu uznany został za najbardziej wstrząsający cykl w całej historii muzyki, o którym sam kompozytor mówił, że „wywołuje ciarki” u publiczności. Z kolei Strawiński uznał, że mamy do czynienia z „dziełem nieśmiertelnym i na wskroś współczesnym”, swój zachwyt wyrażał też Samuel Beckett. O ile bowiem pierwszy cykl Schuberta skomponowany do wierszy Müllera, Piękna młynarka, ukazuje ewolucję uczuć, od niewinności do tragizmu, o tyle Podróż zimowa jest jakby egzystencjalnym doświadczeniem zmierzania ku przepaści ciemnej nocy. Główny bohater, człowiek złamany, odcięty od świata i uwięziony w swojej samotności, jest w dużej mierze odzwierciedleniem stanu umysłu samego Schuberta, który w czasie pracy nad tymi utworami ulegał poczuciu zmęczenia i zniechęcenia. Słuchając kolejnych pieśni jesteśmy pod wrażeniem emanującego z nich klimatu absurdalności istnienia, wewnętrznego bólu egzystencjalnego, rodzaju tragicznego bezruchu, a także przekazującej tę gamę uczuć wstrzemięźliwości i swoistego ascetyzmu języka muzycznego. Zaznaczyć przy tym należy, że wspomniany bohater cyklu nawet na dnie rozpaczy nie użala się nad swoim losem. Doświadcza on wielu cierpień, pada ofiarą zdrady swej ukochanej, wszakże pomimo tych tragicznych doświadczeń stopniowo staje się filozofem przyjmującym postawę stoickiej obojętności wobec będącego jego udziałem losu. Zachowuje się jak błądzący wędrowiec i w kolejnych ogniwach cyklu manifestuje coraz większe znużenie życiem.

Mark Padmore porusza do głębi szczerością swoich interpretacji, w których na ogół dominują nostalgiczne i zdradzające pewne zgorzknienie tony. Trudno nie docenić jego bezbłędnego panowania nad językiem niemieckim oraz inteligentnego zagłębiania się we wszelkie subtelności tekstu. Nie można też nie ulec fascynacji plastycznością i subtelnością fraz wokalnych, rozległą paletą ekspresji czy pięknem w każdym momencie świadomie kształtowanego głosu. Padmore sugestywnie przywołuje motyw podróży w Gute Nacht i finezyjnie destyluje klimat czułości i przebaczenia w Damit du mögest sehen.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART