GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Francesca da Rimini” Zandonaia w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 3 z 5
Stojący na czele Orkiestry Filharmonicznej Strasburga włoski dyrygent Giuliano Carella jest do końca przekonany o wyjątkowych walorach muzycznych arcydzieła Zandonaia i potrafi wydobyć z niego poetyckie i niezwykle intymne akcenty. Z jednej strony rozpoznajemy tu (w zakresie harmonii i melodyki) wpływ takich kompozytorów jak Puccini, oczywiście Pietro Mascagni, Umberto Giordano czy Alberto Franchetti, z drugiej zaś nie brak też elementów pochodzących z tradycji germańskiej.
Intrygujące jest to, że zaledwie trzydziestoletni twórca po mistrzowsku potrafił muzycznymi niuansami tak celnie scharakteryzować każdą z postaci opery i że jego partyturę cechuje tak wysoki stopień skomplikowania pod względem konstrukcyjnym i wykonawczym.
Pod batutą Carelli scena kobiet z pierwszego aktu urzeka czarującą prostotą, częste przywoływanie morza uwalnia specyficzny, przypominający Debussy’ego „posmak” dźwiękowy, a na przykład imitacja lotu jaskółek, towarzysząca w akcie trzecim duetowi pomiędzy Francescą i Paolo, pozwala niemalże odczuć obecność natury. Trudno też nie ulec fascynującym i utrzymanym w średniowiecznej stylizacji nastrojom w epizodach z udziałem chóru żeńskiego, któremu akompaniują obecni na scenie instrumentaliści. Według dyrygenta muzyka rzeczonej opery ze względu na zaskakującą moc sugestii posiada wręcz filmowy charakter i mogłaby z powodzeniem pełnić funkcję kinematograficznej ścieżki dźwiękowej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |