opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Cyrulik sewilski” Rossiniego w Théâtre des Champs Elysées

Akcja rzeczonego dzieła, z librettem Cesare Sterbiniego zredagowanym według sztuki Pierre’a Beaumarchais, rozgrywa się w niezwykle szybkim tempie, a wypełniają ją najróżniejsze perypetie, sprzeczki i nieporozumienia. Zarówno sceny ansamblowe, jak i liczne dialogi prowadzone są z ogromnym ożywieniem, które często zbliża się do wrażenia swoistego szaleństwa. Oczywiście ten aspekt narracji dramaturgicznej jest w ujęciu Pelly’ego doskonale uwydatniony, wszakże jeśli jego wizja wzbudza tak rzadko w teatrach operowych spotykany wybuch entuzjazmu, to dzieje się tak z nieco innego powodu. Oto bowiem wydaje się, że zamiast skoncentrować się przede wszystkim na akcji wzmiankowanej pozycji, reżyser zanurza się w partyturze Rossiniego i symbolicznie przenosi do plastycznej warstwy spektaklu samą muzykę. Dlatego właśnie utrzymana w czarno-białej tonacji scenografia ogranicza się do wielkich kart papieru nutowego, z ich licznymi pięcioliniami. Już na samym początku w jednej z nich otwiera się okno, a w nim pojawia się Rozyna, słuchająca śpiewanej pod jej balkonem przez hrabiego Almavivę serenady.

Cyrulik,Champs Elysees 2

Z kolei ta więziona w domu przez doktora Bartolo dziewczyna śpiewa swą cavatinę także przemieszczając się na umieszczonym pionowo i lekko wygiętym papierze nutowym. Ten papier-dekoracja - z nagłówkiem przywołującym podtytuł omawianej opery: Zbyteczna ostrożność - przed którą umieszczony zostaje oklejony kartkami z partytury fortepian, stanowi również tło do sceny, podczas której rzekomy Don Alonso udziela Rozynie, w zastępstwie niby chorego Don Basilia, lekcji śpiewu. Z kolei kraty, mające na celu uniemożliwienie pupilce doktora Bartolo wydostanie się na zewnątrz, wyglądają jak niezapisane jeszcze pięciolinie. Trzymając się konsekwentnie tej konwencji, Pelly rozciąga ową muzyczną metaforę na czarne, ewokujące nuty stroje chórzystów, którzy w roli żandarmów są ponadto wyposażeni w…pulpity muzyczne i tańczą na rozłożonej na scenie partyturze. Trzeba przyznać, że cały ten obraz jest zbudowany niezwykle inteligentnie i precyzyjnie. Zaś jego siła oddziaływania jest o tyle większa, że inscenizator zdecydował się tutaj na emanujący dużą ekspresją minimalizm, zastępując kolorystyczne fajerwerki dość surową i pełną tajemniczości atmosferą. Jej kreowaniu służy też oszczędne, ale jakże poetyckie prowadzenie często wykorzystującej półcienie reżyserii świateł. Tak pomyślana lektura sceniczna Cyrulika sewilskiego pozwala na wydobycie spod pozornie beztroskiej i niewinnej warstwy opowiadanej historii bardziej tragicznych akcentów. Umożliwia też pogłębienie na ogół spłycanych portretów psychologicznych wszystkich postaci, czemu w dodatku sprzyja brawurowo, wszakże subtelnie ustawiona gra aktorska, zaplanowana w najdrobniejszych szczegółach, podkreślająca spojrzenia, gesty, postawy. To przednie aktorstwo daje wyśmienite rezultaty szczególnie w przypadku drugiej obsady przedstawienia, złożonej z młodych talentów sztuki wokalnej. Rozyna we wrażliwej i pełnej czaru interpretacji Alix Le Saux ogniskuje w sobie aspiracje wszystkich młodych, pragnących wyzwolić się od wpływów swoich „opiekunów” dziewcząt. Figaro, ucieleśniany przez dysponującego bezbłędnie brzmiącym barytonem Guillaume’a Andrieux, jest – podobnie jak u Beaumarchais czy Mozarta – niejako rzecznikiem samego Rossiniego, choć w ujęciu Pelly’ego przyjmuje wygląd sympatycznego rozrabiaki. Pełni on rolę bystrego obserwatora wydarzeń, ale zarazem za pomocą swego sprytu wpływa na ich przebieg.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART