opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Subiektywny kalejdoskop pianistyki światowej – Walter Gieseking (35)

Nie ma innej drogi. Zaczynanie wyłącznie od fortepianu z pominięciem treści muzycznych stawia pianistę w sytuacji budowniczego domu, który rozpoczyna prace od dachu. W muzyce klasycznej bardzo ważna jest znajomość wykonywanych utworów i świadome odczytanie każdej nutki. Każda kropka, kreseczka, łuczek zapisany przez kompozytora jest na wagę złota. Najmniejszy niuans potrafi znacząco zmienić utwór. Każda oddzielna nuta tworzy frazę muzyczną, która przechodzi w zdanie i dłuższe fragmenty, a ich nagromadzenie układa się w przepiękne harmonie oraz linie melodyczne.

Walter Gieseking 2

Można je powtarzać w lustrzanym odbiciu lub w odwrotnej kolejności, imitując naturę, odnosząc się do tematów innych utworów lub też do innego stylu kompozytorskiego. Znacznie łatwiej i szybciej można poznawać meandry wielu kompozycji bez dostępu do klawiatury fortepianu. Dekonstrukcja utworu, dotarcie do źródeł i niuansów muzycznych możliwa jest już przy pierwszym 'suchym' czytaniu. Wielu pianistów w codziennym życiu pracuje właśnie w ten sposób. Ojcem chrzestnym takiego podejścia jest pianista Walter Gieseking. Doprowadził on do poziomu zadziwiającego technikę poznawania dzieła muzycznego wyłącznie z partyturą w ręku. Potrafił on zupełnie nowy utwór, wyłącznie po uprzednim przestudiowaniu go bez fortepianu, zagrać w formie końcowej. Już przy pierwszej próbie wykonywał go na fortepianie w całości z pamięci, w odpowiednim tempie, z właściwym wyczuciem stylu, zrozumieniem treści muzycznych, nie wspominając o opalcowaniu, pedalizacji i braku fałszywych, przypadkowych dźwięków. W jego przypadku pierwsze wykonanie było od razu wykonaniem końcowym, które mogłoby posłużyć do rejestracji płytowej. Walter Gieseking swoim podejściem do studiowania nowych utworów nie pozostawiał nikogo obojętnym. Manifestacyjnie zwracał uwagę na fakt, że gra na fortepianie to coś znacznie więcej niż tylko manualne poruszanie palcami. Walter Gieseking. Tytan muzyczny. Pianista, który więcej czasu ćwiczył w wyobraźni niż na klawiaturze fortepianu.

                                                                           Szymon Kowalski, pianista


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART