GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościUprowadzenie z Neapolu
Strona 2 z 4
Przykładem takiego spektaklu jest Uprowadzenie z seraju Wolfganga Amadeusza Mozarta, które wystawiane jest w neapolitańskim Teatro di San Carlo – najdłużej działającej operze na świecie, która otwarta została w 1737 roku i przez lata stanowiła swoisty wzór dla kolejnych teatrów najpierw we Włoszech, a potem w całej Europie. Inscenizacja tego singspielu tak stara oczywiście nie jest, chociaż ponad pół wieku już ma: z Salzburga, w którym premierę miała w roku 1965, powędrowała do mediolańskiej La Scali, gdzie wystawiona została w roku 1972, by następnie podróżować dalej na południe – do Teatro di San Carlo, w którym grana była po raz pierwszy w roku 1982 (potem w Neapolu tytuł był jeszcze inscenizowany przez innych realizatorów kilkakrotnie).
Musi zatem być konkretny powód powrotu tej konkretnej produkcji po wielu latach – w tym wypadku jest to osoba reżysera – Giorgio Strehlera, twórcy wielu wybitnych inscenizacji, wielkiego wizjonera teatru (wznowienie spektaklu przygotował Mattia Testi). Strehler stworzył spektakl klarowny, wysmakowany estetycznie, prosty w środkach ekspresji i przemyślany (co akurat powinno być normą), który jednak dziś może wydawać się nieco anachroniczny z powodu swojej przewidywalności, naiwności i rozwiązań technologicznych, choć sama scenografia autorstwa Luciano Damiani oddaje bajeczny i wyidealizowany świat orientu (podkreślić trzeba, że pod względem scenicznym przedstawienie jest utrzymane doskonale). Muzycznie Uprowadzenie z seraju poprowadził Hansjörg Albrecht, a w spektaklu 5 listopada śpiewali (i mówili): Maria Grazia Schiavo (Konstanze), Steve Davislim (Belmonte), |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |