Przegląd nowości

Występ młodych talentów w paryskiej Katedrze Les Invalides

Opublikowano: sobota, 18, listopad 2017 13:57

Les Invalides to wybudowany z inicjatywy króla Ludwika XIV wielki kompleks budynków w Paryżu, na lewym brzegu Sekwany, który już od samego początku służył jako szpital i pensjonat dla inwalidów wojennych. W kompleksie tym znajduje się Katedra Saint-Louis des Invalides, w której podziemiach umieszczone są groby wielu marszałków i wybitnych dowódców wojennych Francji. Nic dziwnego, iż to w tej Katedrze wyznaczono siedzibę wikariatu armii francuskiej, co oznacza, że odprawiane są tu msze i uroczyste celebracje (na przykład upamiętniające datę urodzin Napoleona I).

Koncert w Les Invalides 1

Warto jednak przypomnieć, że owa świątynia, której sklepienie ozdobione jest licznymi trofeami wojennymi, gości też regularnie najrozmaitszego rodzaju wydarzenia kulturalne. Najważniejsze z nich to ułożone w starannie przemyślane pod względem tematycznym cykle koncerty muzyczne, których niestrudzoną organizatorką jest konserwatorka urządzonego we wzmiankowanym kompleksie Muzeum Wojska - a zarazem szefowa jego departamentu kultury i muzyki - Christine Dana-Helfrich (w tej działalności finansowo wspiera ją bank CIC). To ona wpadła na pomysł nawiązania kontaktu ze stowarzyszeniem, które od 27 lat organizuje we współpracy z trzecim programem telewizji francuskiej przedsięwzięcie zwane Victoires de la Musique (Zwycięstwa muzyki). Nominacje i główne wyróżnienia tej obejmującej różne gatunki muzyki manifestacji przyznawane są corocznie w trakcie uroczystego koncertu transmitowanego na cały kraj. Otóż tak jak w przeszłości, tak i teraz Christine Dana-Helfrich postanowiła zaprezentować licznie zgromadzonej w Katedrze Saint-Louis des Invalides publiczności młodych muzyków uhonorowanych w tym roku tytułami Révélations (Rewelacji) des Victoires de la Musique Classique 2017. I tak w trakcie jednego koncertu (9 listopada 2017) wystąpili portugalska sopranistka Raquel Camarinha (laureatka wielu międzynarodowych nagród jak : Konkurs Luisa Todi, węgierski Armel Opera Competition czy paryski Konkurs Nadii i Lili Boulanger), młodziutka, ale mogąca się już poszczycić wieloma osiągnięciami francuska perkusistka Adélaïde Ferrière (laureatka holenderskiego Tromp International Percussion Competition).


Francuski pianista Guillaume Bellom (finalista „Modern Times” podczas konkursu Clary Haskil w 2015 roku i zdobywca nagrody Thierry Scherz w Gstaad) oraz francusko-kanadyjski klawesynista Justin Taylor (główny laureat Konkursu w Brugii, którego nagrania płytowe doczekały się już wielu prestiżowych nagród). Choć ta czwórka młodych i wyjątkowo utalentowanych artystów pojawia się czasem w salach koncertowych, to omawiany koncert miał na celu zdynamizowanie ich muzycznej kariery i skonfrontowanie tych muzyków z wymagającą publicznością organizowanych w instytucji Les Invalides cyklów.

Koncert w Les Invalides 2

Sądząc po entuzjastycznych reakcjach tej ostatniej, założony cel został w pełni osiągnięty. Prawdą jest, że w zaproponowanym w trakcie programu repertuarze nie można się było dopatrzeć jakiejś przewodniej myśli, gdyż wykonywane kolejno utwory, pochodzące z różnych epok i kręgów stylistycznych, służyły przede wszystkim wszechstronnemu przedstawieniu talentu całej czwórki muzyków. Walory pięknie brzmiącego, niezwykle sprawnego technicznie i bezbłędnie odnajdującego się w zróżnicowanych pozycjach sopranu Raqueli Camarinha mogliśmy podziwiać w utworach Haendla, Félixa Mendelssohna i szczególnie w liderach Franciszka Schuberta. Adélaide Ferrière pokazała swą zadziwiającą sprawność techniczną i możliwości interpretacyjne marimby w utworach Jean-Philippe’a Rameau czy Domenico Scarlattiego, zaś Justin Taylor uwodził słuchaczy delikatnym brzmieniem klawesynu w kompozycjach Pancracego Royera i François Couperina. Natomiast pianista Guillaume wykazał swą wrażliwość dźwiękową przede wszystkim w utworach Edwarda Griega i Siergieja Rachmaninowa. Młodzi artyści występowali też wspólnie, interpretując pozycje Camille’a Saint-Saënsa, Astora Piazzoli, Jana Sebastiana Bacha, a na zakończenie wieczoru oryginalną aranżację (na fortepian, klawesyn, marimbę i sopran) Bolero Maurice’a Ravela. Ten wyjątkowo udany wieczór dobrze świadczy o ambicjach artystycznych organizatorki całego cyklu.

                                                                                  Leszek Bernat