opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




17 listopad 2017       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

165 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jak Passini z Perytem

Okolice Zaduszek wypełniły dwie nowe inscenizacje kantaty Widma Stanisława Moniuszki. Wrocławską, zrealizowaną w przestrzeniach Narodowego Forum Muzyki zaprezentowała TVP Kultura, warszawską, która stanowiła inaugurację Polskiej Opery Królewskiej wystawił w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Ryszard Peryt. Wersje Widm oczywiście różniły się od siebie, choć główne zręby muzyczne pozostały zbliżone do moniuszkowskiego oryginału. Różnice jednak były bardzo wyraziste i odnosiły się do pomysłu teatralizacji dzieła. Paweł Passini będący nowatorem troszkę na siłę postanowił ten zaduszkowy korowód zmarłych postaci umieścić, przynajmniej teoretycznie np. w ogniu wojny w Syrii, albo w otchłani Morza Śródziemnego na tratwie pełnej uchodźców. Reżyser wyszedł tutaj z założenia, że śmierć zbierająca żniwo na Bliskim Wschodzie lub u wybrzeży dostatniej Europy, wstrząsa nami bardziej, niż jakieś XIX-wieczne przypadki zgonu dzieci, które żyły w dobrobycie, albo dziewczyny, która nie zaznała miłości. Teatralny tradycjonalista Ryszard Peryt, odwrotnie, uznał, że lepiej sięgnąć do źródła narodowej legendy zawartej w Dziadach Mickiewicza, odświeżyć pogańsko-chrześcijańskie gusła, bo one tkwią głęboko w każdym z nas, a w każdym razie głębiej niż doniesienia światowych kanałów informacyjnych.

Widma,Passini

Jednak nie to przeciwstawienie w podejściu do materiału dramatycznego i muzycznego przesądziło o wyższości Peryta nad Passinim, ale jakość artystycznej realizacji. Nie można powiedzieć, by wrocławska wersja Widm była pozbawiona utalentowanych wykonawców. Przeciwnie. W spektaklu oglądanym za pośrednictwem TVP Kultura widzieliśmy doskonałego aktora Mariusza Bonaszewskiego i świetnych śpiewaków, w tym Jarosława Bręka i Aleksandrę Kubas-Kruk. Wrocławska Orkiestra Barokowa grała pod kierunkiem Andrzeja Kosendiaka, która starannie realizowała świetną partyturę twórcy Halki i stosowała się do niezbyt udanej koncepcji muzycznej dyrygenta. W spektaklu było sporo ruchu, wielu statystów i kilkanaście pomysłów na aranżację głównych postaci. Niestety te pomysły trudno uznać za nośne i sensowne. Baryton Jarosław Bręk w jakimś nieokreślonym mundurze i motocyklowym kasku śpiewał partię Guślarza, ale stał na środku sceny jak słup soli. Miał Guślarza – dublera, który ubrany w pasiasty szlafrok i w kapelusiku zdawał się być echem Tadeusza Kantora i ingerował w przedstawiane sceny nie tylko z miną idioty, ale także w sposób idiotyczny.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART