GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Norma”, albo szkoda tych dwojga na stos
Strona 2 z 10
Kiedy w charakterze ilustracji muzycznej pojawił się chór „Guerra, guerra” („Wojna, wojna”) z tej opery, ekrany telewizorów zaczęły śnieżyć, albowiem właśnie w tym momencie wyłączono przekaźniki w związku z wprowadzeniem stanu wojennego.
Gdyby zagrano ją teraz w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie może inaczej potoczyłyby się losy katalońskiej niepodległości, jak to było w Brukseli w 1831 roku w związku z „Niemą z Portici” Aubera, której przedstawienie przyczyniło się do wybuchu powstania i oderwania od Holandii. Poza tym większa część jej akcji rozgrywa się w świętym gaju, a więc, gdyby wkroczył tam legion rzymskich drwali i zaczął dokonywać wyrębu drzew…
Nie skorzystali z tych możliwości autorzy krakowskiej inscenizacji – reżyser Laco Adamik, dekoratorka Barbara Kędzierska i kostiumolożka Maria Balcerek. W ich ujęciu bowiem rzecz rozgrywa się pomiędzy resztką akweduktu po lewej i lasem kolumn po prawej, z czarnym megalitem po środku, który w zakończeniu przemieni się w przywołany w tytule ofiarny stos, na którym poniesie śmierć para bohaterów. W tle rysuje się natomiast sylwetka wielkiego drzewa z niebem i księżycem, jako upostaciowanym bóstwem wielokrotnie przywoływanym w libretcie, w drugim akcie przybierającym czerwoną barwę, wskutek czego wszystko zyskuje postać kojarzącą się z japońskimi drzeworytami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |