Przegląd nowości

Wirtuozowskie duety

Opublikowano: czwartek, 09, listopad 2017 08:39

Opera Krakowska wraz z DUX-em wydała właśnie płytę „Pro due donna”, której bohaterkami są dwie etatowe śpiewaczki tej sceny. W wokalne szranki stanęły Katarzyna Oleś-Blacha – sopran i Monika Korybalska – mezzosopran. Obie panie cieszą się wśród bywalców Opery Krakowskiej zasłużoną opinią znakomitych śpiewaczek. Każda ma wierne grono wielbicieli.

CD Per Due Donne

Duet w operze jest pewną formą wokalnej konfrontacji, będąc zarazem kluczowym momentem dramaturgicznym toczącej się na scenie akcji. Najczęściej mamy do czynienia z tak zwanym duetem mieszanym (kobieta, mężczyzna), ale nie brakuje też duetów przeznaczonych tylko dla pań albo panów. W duetach żeńskich najczęściej stają naprzeciwko siebie sopran i mezzosopran. Z takimi właśnie spotkamy się na omawianej płycie CD. Jest ich w sumie jedenaście, wiele to prawdziwie światowe bestsellery. Część z nich pochodzi z oper rzadko wystawianych, jak choćby: Idomeneo W. A. Mozarta (duet Idamante – Korybalska i Ilii – Oleś-Blacha S’io non moro a questi acenti, z III aktu), Marty von Flotowa (duet Nancy – Oleś-Blacha i Lady Herriet – Korybalska z I aktu), Ariadny auf Naxos R. Straussa (duet Kompozytora – Korybalska i Zerbinetty – Oleś-Blacha z Prologu) czy Tankreda G. Rossiniego (duet Tancreda – Korybalska i Amenaidy – Oleś-Balacha z II aktu). We wszystkich obie Panie okazują się godnymi siebie partnerkami, dowodząc nie tylko ogromnej kultury muzycznej, ale też znakomicie opanowanego warsztatu pozwalającego im na bezproblemowe pokonanie wszelkich trudności swoich partii. Zachwycając przy tym pięknem koloraturowych pasaży i lekkością prowadzenia głosów, które dobrze współbrzmią i uzupełniają się. Oczywiście nie mogło na tej płycie zabraknąć znanego duetu z Normy, Mira o Norma śpiewanego w II akcie przez Normę – Oleś-Blacha i Adalgizę – Korybalska, w którym obie panie wspinają się na szczyty wokalnego kunsztu, zachwycając dramatycznym napięciem i czystością intonacji.


Ujmując zarazem umiejętnością operowania barwą i nadania głosowi dramatycznej intensywności. Nie inaczej jest duecie Sul suo capo aggravi un dio z Anny Boleny Donizettiego, śpiewają go w II akcie, tytułowa Anna Boleyn – Oleś–Balacha i Joanna Seymour – Korybalska, prezentując pełną paletę dramatycznych emocji kreślonych subtelnie bez jakichkolwiek przerysowań.

Monika Korybarska 57-16

Nie zaniedbując przy tym zgodności prowadzenia belcantowej frazy. Na długo zapada w pamięć urokliwy i pełen beztroskiej radości duet Sous le dôme épasis śpiewany przez Lakmé i Malikę w I akcie Lakmé Leo Delibesa. Podobnie zresztą jest w przypadku pełnego humoru i śpiewnej lekkości duetu Zuzanny i Cherubina Aprite, presto aprite z II aktu Wesela Figara Mozarta.


W prezentowanych duetach możemy podziwiać piękno splatających się i współbrzmiących głosów w pełnych uniesień frazach oraz to jak bardzo obie artystki potrafią wejść w świat przeżyć swoich bohaterów. Warto też zaznaczyć, że znakomicie różnicują stany emocjonalne nie popadając przy tym w przesadną ekspresję.

Oles-Blacha 033-282

Katarzyna Oleś-Blacha dowodzi jak znakomicie ma opanowaną ekspresję i technikę śpiewu koloraturowego. Monika Krybalska imponuje szlachetnie brzmiącym mezzosopranem o interesującej barwie i naturalnie swobodnej emisji. Solistkom towarzyszy orkiestra Opery Krakowskiej prowadzona niezawodną batutą Tomasza Tokarczyka dbającego o to by śpiewacy mogli prowadzić głos w sposób jak najbardziej naturalny. Płyta w sam raz na długie jesienno-zimowe wieczory, nic tylko usiąść w zaciszu domowego ciepełka, słuchać i podziwiać!

                                                                         Adam Czopek