opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Manru 669-236.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Tankred” Rossiniego w Opéra de Marseille

Można się było o tym w pełni przekonać podczas wspomnianego wykonania w Marsylii, które zgromadziło prestiżową obsadę solistów. Rolę tytułową śpiewała Daniela Barcellona, która w tej sami partii podbiła już tutejszą publiczność kilkanaście lat temu. Ciemne i gęsto nasycone zabarwienie jej pięknie prowadzonego altu, poruszająco oddającego szeroką gamę emocji, i tym razem wzbudziło najwyższy podziw. Szczerze zakochaną w wygnanym niegdyś z Syrakuz Tankredzie Ameinadą była francuska sopranistka Annick Massis. Na początku wieczoru ogłoszono komunikat dotyczący jej wynikającej z przeziębienia niedyspozycji i poproszono publiczność o wyrozumiałość. Szybko się jednak okazało, że pomimo tego przejściowego problemu artystka i tak potrafi się wznieść na wyżyny sztuki wokalnej. Już od pierwszych minut zahipnotyzowała ona słuchaczy fantastyczną muzykalnością, niuansowaniem uczuć, rzadko spotykanym profesjonalizmem, pozwalającym pokonać przeciwności i po mistrzowsku zapanować nad aparatem głosowym.

Tankred,Marsylia 5

Entuzjazm publiczności wzniecił też występ fantastycznego chińskiego tenora Yijie Shi, który jakby wbrew swej drobnej i wydawałoby się kruchej sylwetce rozpętał pełną mocy burzę dźwięków, tak jakby pokonywanie licznych trudności partii Argirio, króla Saracenów i ojca Ameinady, nie stanowiło dla niego żadnej przeszkody. Jego łatwość atakowania górnych dźwięków, nienaganna emisja, dźwięczny dół skali i w żadnej chwili niesłabnąca energia mogły wielu słuchaczy wprawić w osłupienie. Zważywszy na walory wokalne specjalizującej się w repertuarze Rossiniego mezzosopranistki Victorii Yarovayej, żałować można, iż kompozytor przewidział dla kreowanej przez nią roli Izaury zaledwie jedną popisową arię na początku drugiego aktu. Nie ukrywam, że miałbym też wielką ochotę dłużej posłuchać sopranistki Ahlimy Mhamdi, która w drugoplanowej partii Roggiero nie ma niestety dużego pola do popisu. Ma je natomiast bas Patrick Bolleire, który jako Orbazzano skutecznie pokazał środkami wokalnymi brak empatii i współczucia ze strony tej postaci dla przeznaczonej mu za żonę – wbrew jej woli – Amenaidy. Ponadto swoje zadanie bez zarzutu wypełnił męski chór, który w weselnych, radosnych czy bojowych fragmentach brzmiał równie atrakcyjnie i przekonująco. Rewelacyjnie panujący nad całym zespołem wykonawczym Giuliano Carella potrafił odpowiednio kanalizować melodyjny żywioł, czuwając zarazem nad odpowiednimi proporcjami formy opery, a zamaszyste wstępy orkiestrowe pod jego batutą zręcznie ustępowały wokalnym i instrumentacyjnym smaczkom i detalom. Ta giętka i swobodna, imponująca blaskiem i świeżością interpretacja była wymownym świadectwem nieprzeciętnych kompetencji włoskiego maestro w zakresie twórczości „Łabędzia z Pesaro”.

                                                                           Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART