GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Norma” w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 2 z 5
Otóż Bellini zamiast wykorzystywać wyłącznie tradycyjne formy opery włoskiej (arie, duety etc. oddzielane od siebie recytatywami), postanowił tym razem zatrzeć pomiędzy nimi wyraźne granice, podporządkowując je wymogom dramatu i płynnej narracji muzycznej.
Na szczęście odbiór opery bardzo szybko uległ diametralnej zmianie, albowiem już po czwartym przedstawieniu publiczność popadła w bezwarunkowy zachwyt i Norma wyruszyła na podbój świata. Już od momentu powstania zyskała ona sławę w dużej mierze za sprawą arii tytułowej bohaterki: „Casta diva”, żałosnej modlitwy o wielkiej trudności wykonawczej.
Owa aria, uważana za klejnot romantycznego bel canta, stała się nawet w zbiorowej wyobraźni symbolem mitu operowej diwy, a wśród śpiewaczek zyskała reputację „mordercy sopranów”. Nie przeszkodziło to w tym, że wiele z nich stawiało sobie za punkt honoru zmierzenie się z tą partią, czyniąc to zresztą z większym lub mniejszym powodzeniem. Najsłynniejszymi jej wykonawczyniami były takie artystki jak Lilli Lehmann, Rosa Ponselle, Leyla Gencer, Joan Sutherland, Montserrat Caballé i oczywiście legendarna Maria Callas. Wśród sopranów, jakie dane mi było w tej roli usłyszeć, w mojej pamięci pozytywnie zapisała się też Carol Vaness, ucieleśniająca słynną kapłankę na scenie Opery Paryskiej w 1996 roku. Teraz do elitarnego grona artystek wpisujących Normę do swojego repertuaru dołączyła włoska sopranistka Patrizia Ciofi, która podjęła to wyzwanie w nowej inscenizacji dzieła Belliniego, prezentowanej obecnie na scenie Opéra Royal de Wallonie w belgijskim Liège. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |