GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzarodziejska trójka, albo złamane serce matki
Strona 2 z 5
A może Mozart i Schikaneder napisali „Czarodziejski flet”, bo w masońskiej utopii dostrzegli niebezpieczeństwo zalążków totalitaryzmu, mimo że samo pojęcie wówczas jeszcze nie istniało? Z jednej strony daje znać o sobie masońska idea braterstwa, kiedy na pytanie Tamina, kim jest, Papageno odpowiada bez namysłu „Człowiekiem jak ty” i nie bardzo rozumie, co to znaczy, że tamten jest księciem.
Bo może świat Królowej Nocy, do którego należy, jest żeńskim światem odwiecznych sił natury (podobnie jak to było z czarownicą Sykoraks przed przybyciem na wyspę Prospera w Szekspirowskiej „Burzy”), którym stara się zawładnąć i podporządkować sobie Sarastro, o co skądinąd podejrzewano tajne stowarzyszenia masońskie. Za jeden ze środków prowadzących do tego celu uznać można uprowadzenie Paminy, aby uczynić z niej na sposób janczarski posłuszne i bezwolne narzędzie w rozprawie z jej matką, na którą zarazem projektuje własne zbrodnicze intencje.
Z drugiej w wypowiedziach samego Sarastra, a wcześniej Przemawiającego, dochodzą do głosu mizoginistyczne uprzedzenia. Może zatem fabuła tej śpiewogry (singspielu) stanowi alegoryczne odzwierciedlenie ustanowienia patriarchatu, totalitarnego porządku, którego jednym z atrybutów jest zamiłowanie do geometrii, która rządzi przestrzenią i symboliką Świątyni Światła. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |