opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Starotestamentowa opera Rubinsteina

Najwyraźniej kompozytor lubował się w używaniu w niektórych scenach małych ansambli złożonych z samych solistów. Tak było w przypadku śpiewu responsoryjnego a cappela między głównymi bohaterami a czterema kapłanami lewickimi, którzy odpowiadając swym partnerom śpiewali dosyć trudne harmonicznie układy czterogłosowe. Tutaj dyrygenta zawiodła chyba muzyczna intuicja, bo owi kapłani byli rozmieszczeni daleko w chórze i oddzieleni orkiestrą od solistów stojących na przodzie. Cała ta sekwencja miejscami rozjeżdżała się intonacyjnie, bo jedni i drudzy słabo się słyszeli, choć przyznać trzeba, że chórzyści Daniel Woźniak, Emil Zwoliński, Krzysztof Chalimoniuk i Andrzej Kozłowski trzymali się dzielnie i w każdej odpowiedzi wracali do właściwej pozycji. Znakomicie poradził sobie z partią solową chórzysta Tomasz Warmijak kreujący role dowódcy wojsk i  posłańca.

Mojzesz 3

Anton Rubinstein napisał swoją operę właściwie wyłącznie dla mocnych głosów bohaterskich. Najbardziej właściwym punktem obsady był tutaj Torsten Kerl, któremu powierzono partię Faraona oraz Głosu Boga. W tej drugiej roli tenora ukryto w „szafie organów”, a dla większego wrażenia wzmocniono elektronicznie. Tutaj intuicja Michaiła Jurowskiego oraz dyrektora Chóru Filharmonii Narodowej Bartosza Michałowskiego, okazała się strzałem w dziesiątkę. Mocnym głosem, choć o zbyt ostrym brzmieniu, posługiwała się Evelina Dobraceva jako Asnath. W podwójnej roli – starego Izraelity i Jozuego – wystąpił Adam Zdunikowski. Niewielkie role powierzono naszemu mocnemu basowi Piotrowi Nowackiemu i mocnemu tenorowi Tomaszowi Kukowi. Wśród wykonawców pojawiły się Małgorzata Walewska i Monika Lendzion-Porczyńska. Chen Reiss jako „córka” Walewskiej zmagała się z trudną rolą Miriam. Wykonawców ról solowych sprowadzonych z zagranicy było jeszcze dużo więcej. Warto natomiast  zwrócić uwagę na chłopięcego alta Leona Maruta, który z podziwu godnym spokojem i determinacją powtarzał Moses, Moses, choć forte orkiestry nie dawało mu wielkich szans. Operze, która trwała prawie 4 godziny, pomógł ogromnie Jerzy Trela, który przytaczał co jakiś czas po polsku kolejne fragmenty biblijnej przypowieści. Jego wspaniała podobizna znalazła się też na plakacie zapowiadającym koncert, co sugerowało, iż właśnie ten znakomity aktor zagra Mojżesza. Rzecz w tym, że była to karkołomna rola dla śpiewaka, której aktor dramatyczny nie mógłby się podjąć. W całości wykonania koncertowego przydałoby się więcej napięcia, zwłaszcza w śpiewie i markowanej grze aktorskiej wokalistów. Dobrze spisał się Chór Filharmonii Narodowej, ustawiony tym razem dosyć dziwnie – głosy męskie przed żeńskimi. Niestety w dramatycznych wysokich tonach sopranów słychać było nadmierny wysiłek, ale to tylko jeszcze jeden dowód, że Anton Rubinstein do łatwych kompozytorów nie należy. Nie zmienia to faktu, że nauczyciel Czajkowskiego wart jest uwagi, więc niektóre polskie teatry operowe już zapowiadają premierę Demona.

Zobaczymy, posłuchamy.

                                                                                   Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART