opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

23 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Starotestamentowa opera Rubinsteina

Kompozytor licząc pewnie na międzynarodowy sukces napisał ją do libretta niemieckiego, ale popularności mimo to nie zdobył. Coś w tych promocyjnych zabiegach jest z wysiłków Syzyfa, bo także nasz kompozytor Ludomir Różycki swą operę Eros i Psyche po raz pierwszy wystawił w tłumaczeniu na język niemiecki w Berlinie, ale na szczęście dziś w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej śpiewa się ją po polsku. Czy Mojżesz mógłby być śpiewany po rosyjsku? Pewnie tak, bowiem melodyka arii i recytatywów dobrze przyjęłaby poetykę mowy Puszkina, i choć Anton Rubinstein swego czasu odżegnywał się od narodowego nurtu propagowanego przez Glinkę i Potężną Gromadkę, to jednak „rosyjskość” jego muzyki jest niezaprzeczalna. Słychać ją w patetycznych sekwencjach orkiestrowych i lirycznych partiach chóralnych.

Mojzesz 2

Opera składa się z ośmiu obrazów i przedstawia chronologicznie dzieje Mojżesza, który wyprowadził lud żydowski z niewoli egipskiej i dostarczył mu tablice z Dziesięciorgiem Przykazań. Kompozytor opierając swoje dzieło na starotestamentowej opowieści nie próbował raczej nawiązywać do muzyki synagogalnej, odzywają się tutaj natomiast echa chorałów Bacha gdy np. chór śpiewa Singet dem Herrn. W pierwszym obrazie, gdy koszyk z puszczonym na wodę małym Mojżeszem wyławia Asnath, córka faraona, słychać natomiast wschodnie skale i melizmaty. Trudno jednak uznać to za jakąś rekonstrukcję muzyki starożytnego Egiptu. Muzykolodzy doszukują się w takich wypadkach, a głównym materiałem do badań jest tutaj najbardziej znana opera Rubinsteina Demon, echa wysłuchiwanych w dzieciństwie melodii mołdawskich, bo na tych terenach urodził się kompozytor. Właśnie to coraz bardziej popularne dzieło sceniczne może być przewodnikiem muzycznym po operze Mojżesz. Tutaj też Rubinstein wykorzystał wiele ze swoich specyficznych zwrotów muzycznych, np. charakterystycznych progresji orkiestrowych, równoległych oktaw w instrumentach smyczkowych, czy figuracji mających budować nastrój grozy czy wzrost napięcia. Ktoś, kto poznał dobrze operę Demon szybko odnajdzie charakterystyczny dla Rubinsteina styl muzyczny. Śpiew dziewcząt z orszaku egipskiej księżniczki Asnath bliźniaczo przypomina chóry towarzyszące kaukaskiej księżniczce Tamarze z opery Demon. Nie zmienia to faktu, że muzyka Mojżesza zawiera, podobnie jak muzyka Demona, wiele pięknych miejsc, choć w całości może się wydać nieco przegadana, zwłaszcza gdy pozbawiona jest oprawy scenicznej na jaką zasługuje. Do tych wspaniałych przykładów muzycznej inwencji należą z pewnością monologi i arie Mojżesza, które w tym wykonaniu powierzono niezawodnemu Stanisławowi Kuflyukowi. Soliście towarzyszy często wyłącznie odpowiednio zharmonizowany zespół wiolonczel albo w innych miejscach tylko grupa puzonów. To nadawało partii solisty szczególnej oryginalności.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART