opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

75 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Szukając Leara: Verdi”

W XIX wieku romantyzm uczynił swym patronem Shakespeare’a i jego dramaty, dotąd grane poza Anglią we francuskich przeróbkach Jean-François Ducisa, dostosowujących ich „barbarzyńskie” nieuporządkowanie do reguł klasycystycznej poetyki, lub niemieckich Christiana Felixa Weisse, nadających im szczęśliwe zakończenie. Również Giuseppe Verdi sięgnął do nich jako źródeł librett dla swoich oper, komponując „Makbeta”, „Otella” i „Falstaffa”. Przez całe życie marzył o „Królu Learze”, ale jak to z marzeniami bywa, nie udało mu się je zrealizować. I właśnie stara się to nadrobić i za niego pośmiertnie skomponować tę operę Michał Znaniecki, składając ją z fragmentów innych dzieł tego twórcy.

Szukaj c Leara Verdi 2

Od „Oberta”, pierwszej opery Verdiego i jej tytułowego bohatera, w jego twórczości dominuje postać ojca, sprowadzającego nieszczęścia na swe dzieci. Tytułowy Nabuchodonozor na swe córki, Hrabia Walter z „Luizy Miller” doprowadzający do zguby syna, a córki Jakub z „Joanny d’Arc” oraz Amonastro z „Aidy”. Podobnie dzieje się  w przypadku Rigoletta i Gildy, gdzie nieświadomie staje się on narzędziem ironii losu. W „Traviacie” George Germont unieszczęśliwia syna Alfreda, a córkę markiz Calatrava z „Mocy przeznaczenia”. W „Don Carlosie” król Filip II rywalizuje o względy tej samej kobiety ze swym synem, którego narzeczoną sam poślubi, popychając infanta do wystąpienia przeciwko sobie. A więc parafrazując tytuł powieści Marii Rodziewiczówny „Straszny Dziadunio”, w tym przypadku mówić można o strasznym tatuniu. Takim jest też szekspirowski Lear względem swej najmłodszej latorośli Kordelii, niepotrafiącej kłamać, by wkraść się w jego łaski, jak to czynią jej starsze siostry. I wyciągnąć z tego jak najwięcej dla siebie korzyści.

Wszystko zaczyna się od burzy nie tyle uczuć, co naturalnych żywiołów, przywołanej za sprawą mormoranda chóru z „Rigoletta”. Dramat ojca, oszukanego przez niewdzięczne córki, Lear wyraża za sprawą monologu Otella, oddającego przepełniające go uczucie bycia zdradzonym przez wszystkich, oraz monologu wykpionego Falstaffa, dzięki czemu uświadamia sobie, że stał się błaznem niczym ten, który pozostał mu z czasów panowania, a w którego wciela się Wojciech Malajkat jedyny aktor w tym gronie. Reganę w wykonaniu Wiktorii Karin-Kałuckiej charakteryzuje cabaletta z arii Abigail, równie wiarołomnej córki Nabuchodonozora, ale także zdolnej do poświęceń Leonory z „Trubadura”.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART