GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSiostry Pasiecznik wracają do swych korzeni
Strona 2 z 2
Przywodziły one na słuch szopenowską twórczość wokalną, z tym że trudno ustalić, na ile wynikało to z fascynacji ukraińskiego kompozytora polskim twórcą, a na ile ze wspólnego źródła inspiracji, a mianowicie popularnych w dobie romantyzmu ukraińskich dumek? Pieśni Jakowa Stepowego to już całkiem inna epoka, albowiem w dużej mierze ukształtowane zostały przez wpływy werystyczne. Dominująca w nich szeroka, kantylenowa fraza, przybiera nieomal operową miarę, a więc zakrojonych na znaczną skalę scen dramatycznych. Kontrastowała z nimi lakoniczna pieśń „Wony stojały mołczki” Wiktora Kosenki do tekstu Wiktora Strażowa w ukraińskim przekładzie Bohdana Mordania, która w lapidarny sposób przywołuje dramat, jaki się wydarzył, i wywołane przezeń uczucia.
Szkoda, że artystka nie zdecydowała się na wybór ze spuścizny Łysenki „Mojej bawałnyci” do słów Mickiewiczowskiej „Mojej pieszczotki”, a już pełną satysfakcję dostarczyłaby, gdyby zestawiła ją z opracowaniem Stanisława Moniuszki. Bardzo pięknie w ujęciu Olgi Pasiecznik brzmiały refleksyjne ustępy w dynamice piano lub pianissimo, jednocześnie bardzo wyraziste artykulacyjnie, zarówno w odniesieniu do tekstu muzycznego, jak i prozodii literackiej. Jedynie w dynamice fortissimo głos przybierał nieco ostre zabarwienie. Akompaniująca Natalia Pasiecznik ze swej strony w dyskretny sposób zadbała o wyeksponowanie oryginalnych detali harmoniczne w partii fortepianowej. Drugą połowę recitalu wypełniły Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, skądinąd też „Ukraińca”, albowiem urodzonego i spędzającego młodość w Tymoszówce w okolicach ówczesnego Jelizawetgradu, późniejszego Zinowiewska i Kirowogradu, a obecnie Kropywnyćkiego. Niestety, nie dane mi było ich wysłuchać, albowiem musiałem opuścić krakowską Filharmonię, by udać się na drugi kraniec miasta na występ Arditi Quartet w ramach festiwalu „Sacrum-Profanum”. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |