opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Papiez 131-164.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Siostry Pasiecznik wracają do swych korzeni

Przywodziły one na słuch szopenowską twórczość wokalną, z tym że trudno ustalić, na ile wynikało to z fascynacji ukraińskiego kompozytora polskim twórcą, a na ile ze wspólnego źródła inspiracji, a mianowicie popularnych w dobie romantyzmu ukraińskich dumek? Pieśni Jakowa Stepowego to już całkiem inna epoka, albowiem w dużej mierze ukształtowane zostały przez wpływy werystyczne. Dominująca w nich szeroka, kantylenowa fraza, przybiera nieomal operową miarę, a więc zakrojonych na znaczną skalę scen dramatycznych. Kontrastowała z nimi lakoniczna pieśń „Wony stojały mołczki” Wiktora Kosenki do tekstu Wiktora Strażowa w ukraińskim przekładzie Bohdana Mordania, która w lapidarny sposób przywołuje dramat, jaki się wydarzył, i wywołane przezeń uczucia.

Olga Pasiecznik 2

Szkoda, że artystka nie zdecydowała się na wybór ze spuścizny Łysenki „Mojej bawałnyci” do słów Mickiewiczowskiej „Mojej pieszczotki”, a już pełną satysfakcję dostarczyłaby, gdyby zestawiła ją z opracowaniem Stanisława Moniuszki. Bardzo pięknie w ujęciu Olgi Pasiecznik brzmiały refleksyjne ustępy w dynamice piano lub pianissimo, jednocześnie bardzo wyraziste artykulacyjnie, zarówno w odniesieniu do tekstu muzycznego, jak i prozodii literackiej. Jedynie w dynamice fortissimo głos przybierał nieco ostre zabarwienie. Akompaniująca Natalia Pasiecznik ze swej strony w dyskretny sposób zadbała o wyeksponowanie oryginalnych detali harmoniczne w partii fortepianowej. Drugą połowę recitalu wypełniły Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, skądinąd też „Ukraińca”, albowiem urodzonego i spędzającego młodość w Tymoszówce w okolicach ówczesnego Jelizawetgradu, późniejszego Zinowiewska i Kirowogradu, a obecnie Kropywnyćkiego. Niestety, nie dane mi było ich wysłuchać, albowiem musiałem opuścić krakowską Filharmonię, by udać się na drugi kraniec miasta na występ Arditi Quartet w ramach festiwalu „Sacrum-Profanum”.

                                                                               Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART