GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Ostatni dzień skazańca” w Opéra de Marseille
Strona 4 z 4
Owa kondensacja bezgranicznego tragizmu i wołanie o choćby minimalny przejaw współczucia emanuje też z występu amerykańskiej sopranistki Adiny Aaron, utożsamiającej się do końca z kreowaną postacią skazanej. Podziw wzbudza też poziom pozostałych solistów tej produkcji, a także zbiorowa muzykalność i sceniczne zaangażowanie miejscowego chóru (przygotowanego przez Emmanuela Trinque), ucieleśniającego grupę więźniów lub obojętnych na ich los gapiów.
Konstrukcja partytury Davida Alagna respektuje tradycyjny podział na arie, recytatywy, sceny zbiorowe i intermezzo, a współcześnie brzmiąca, choć o świadomie klasycznej fakturze muzyka nie ukrywa dyskretnych wpływów z przełomu XIX i XX wieku. Szczodre wykorzystywanie blachy i rozbudowanej perkusji sugestywnie przywołuje tragiczną rzeczywistość ostatnich chwil pary protagonistów, zaś drewno i smyczki sprzyjają klimatowi prowadzonej przez nich refleksji o mistycznym zabarwieniu.
Prowadzona przez Jean-Yves’a Ossonce’a Orkiestra Opery w Marsylii z powodzeniem akcentuje posiadające sporą moc wyrazową dysonanse oraz uwydatnia instrumentacyjną intensywność i dźwiękowe bogactwo omawianej opery, stanowiące idealne wsparcie dla pozostających w pełnej symbiozie z prozodią języka francuskiego partii wokalnych. Dzięki temu tak istotny tutaj tekst jest dla odbiorców w każdym momencie doskonale zrozumiały. Nie wiadomo, jakie będą dalsze losy tej pozycji i czy inne teatry zdecydują się na jej umieszczenie w swoich programach. Niewątpliwie zasługuje ona na regularną obecność w bieżącym repertuarze i właśnie tego trzeba tej poruszającej fundamentalny problem operze życzyć. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |