GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Ostatni dzień skazańca” w Opéra de Marseille
Strona 2 z 4
Rzeczona opera została pierwotnie wykreowana w wersji koncertowej w 2007 roku w paryskim Théâtre des Champs-Elysées pod dyrekcją Michela Plassona (wykonanie to zostało utrwalone przez Deutsche Grammophon), a jej pierwsza realizacja sceniczna została przygotowana dwa lata później przez Operę w Debrecenie.
W 2014 roku rzeczone dzieło wystawiono w operze w Awinionie w inscenizacji francuskiej reżyserki Nadine Duffaut i pod kierownictwem muzycznym węgierskiego dyrygenta Balàzsa Kocsàra, stojącego na czele Orchestre Régional Avignon-Provence. To właśnie ową inscenizację, z udziałem tej samej obsady solistów, przypomniano w Operze w Marsylii, przy czym miejsce za pulpitem dyrygenckim zajął teraz francuski kapelmistrz Jean-Yves Ossonce.
Reżyserka Nadine Duffaut buduje wstrząsający i jakby skalpelem wydobywający istotę przesłania dzieła obraz sceniczny, rozgrywając akcję w dwóch odseparowanych od siebie i wypełniających całą przestrzeń pomieszczeniach więziennych. Pierwsze z nich to dziewiętnastowieczna, wysłana słomą ciemnica, w której „odczłowieczony” już przez strażników, przerażony, ale wciąż jeszcze żywiący nikłą nadzieję na ułaskawienie skazaniec (Roberto Alagna) oczekuje na ścięcie gilotyną. Po drugiej stronie widzimy zalaną oślepiająco-zimnym światłem i wyłożoną białymi kafelkami, niemalże sterylną celę współczesnego centrum karnego, po której krąży osaczona jak zwierzę ciemna kobieta (Adina Aaron), której wkrótce z wyroku sądu zaaplikują śmiertelny zastrzyk. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |