opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Kein Licht” Philippe’a Manoury w Opéra du Rhin w Strasburgu

Tak nakreślony projekt dojrzewał we współpracy z Nicolasem Stemannem, jednym z najważniejszych reżyserów współczesnej sceny niemieckiej, którego oryginalny styl i zainteresowanie problemami politycznymi przywołuje zainicjowaną niegdyś przez Bertolda Brechta czy Heinera Müllera tradycję teatralną. Stemann jest znany z dążenia do uzyskiwania dynamicznej równowagi pomiędzy tekstem, dramaturgią i grą aktorską, a także z wysokich wymagań stawianych wykonawcom pod względem ich scenicznego zaangażowania. Jak twierdzi kompozytor wspomniany „Thinkspiel” staje się jego wspólną z reżyserem propozycją nowego „obiektu” muzyczno-scenicznego, powstałego w swoistym laboratorium idei, eksperymentów, pragnień, refleksji, prób i poprawek, które mogą być jeszcze wprowadzane w ostatniej chwili przed każdym przedstawieniem.

Kein licht 4

Konkretnie wygląda to w ten sposób, ze przez ponad dwie godziny publiczność jest otoczona ze wszystkich stron przeplatającymi się lub nakładającymi się na siebie głosami (tekst mówiony lub śpiewany) solistów, od których wymaga się wykorzystania wprost nieprawdopodobnie zróżnicowanych rejestrów wokalnych. Owi soliści to czwórka śpiewaków-performerów (Christina Daletska, Sarah Sun, Olivia Vermeulen i Lionel Peintre), wydobywający z siebie kakafonię dziwacznych dźwięków, słów, niespójnych deklamacji, a czasem także finezyjnych fraz śpiewanych. W głębi sceny towarzyszy im złożony z szesnastu instrumentalistów zespół muzyczny, który pod dyrekcją Juliena Leroy realizuje skomplikowaną i często poszarpaną warstwę muzyczną. Rzadko kiedy jednak wydobywane przez zespół dźwięki dochodzą do słuchacza w formie akustycznej, albowiem obecny na sali kompozytor i współpracujący z nim informatyk Thomas Goepfer przetwarzają tę warstwę muzyczną w czasie realnym, wzbogacając ją o dźwięki generowane przez komputer. I tylko szkoda, ze ta natrętna i często wręcz agresywna muzyka ogranicza się na ogół do pełnienia dźwiękowego tła i w zasadzie nie pełni tutaj żadnej funkcji dramaturgicznej. Przewrotnie można powiedzieć, że nie ma to aż tak istotnego znaczenia, gdyż uwaga widzów jest cały czas utrzymywana w męczącym napięciu z powodu nadmiaru działań scenicznych, które regularnie przenoszą się także i na widownię. Początkowo na niemalże pustej scenie Nicolas Stemann umieszcza ocalałego zapewne z katastrofy nuklearnej psa, którego żałosne popiskiwanie jest stopniowo coraz mocniej amplifikowane. Zaraz potem On i Ona (aktorzy Niels Bormann i Caroline Peters), ubrani w świecące błyskotkami suknie, deklamują swoje kwestie, zupełnie nie zwracając na siebie uwagi. Podobne suknie noszą pozostali soliści, co nadaje obrazowi jakiś dziwny i niepokojący klimat. Po pewnym czasie dwójka protagonistów pojawia się w zabawnie wyglądających strojach kosmonautów, tak jakby szykowali się do opuszczenia zniszczonej przez ludzi ziemi. O tym, że została ona skażona radioaktywnymi odpadami świadczą pojemniki z fosforyzującą cieczą, która w pewnym momencie leje się z góry, tworząc na scenie rodzaj basenu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART