GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Manon Lescaut” w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 2 z 5
Miał dokładnie sprecyzowane pomysły dotyczące libretta, dbał o każdą replikę i rozwój każdego aktu, toteż stał się koszmarem dla librecistów, których ostatecznie było aż pięciu, przy czym sam kompozytor i jego wydawca Ricordi również wnieśli marginalny wkład w redagowanie tekstu. Czy można zatem się dziwić, że do osiągnięcia końcowego rezultatu potrzeba było aż trzech lat konsultacji, poprawek i zmian?
W momencie ukończenia partytury okazało się zresztą, że mediolańska La Scala jest zarezerwowana na próby Falstaffa Verdiego, w związku z czym Ricordi postanowił, iż prapremiera Manon Lescaut Pucciniego będzie miała miejsce w Teatro Regio w Turynie. Zakończyła się ona wielkim sukcesem, który z kolei spowodował, że nowa opera bardzo szybko zawitała na ważne sceny całego świata.
Ogólnie rzecz ujmując Puccini potraktował dość swobodnie powieść wspomnianego już Abbé Prévosta (prekursora romantyzmu w literaturze francuskiej), wychodząc z założenia, iż oddanie szczerych i namiętnych uczuć protagonistów jest dużo ważniejsze niż wierne trzymanie się oryginału. To właśnie dlatego akcja opery toczy się niekiedy również i w domyśle, pomiędzy poszczególnymi aktami. Kiedy na przykład Manon pojawia się w drugim akcie, to od momentu, kiedy żeśmy ją opuścili na koniec aktu pierwszego, główna bohaterka nie tylko uciekła z zakochanym Des Grieux do Paryża, ale także zdążyła go już opuścić dla Geronta. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |