opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 listopad 2017       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

144 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Mahler oprawia w muzykę Mickiewicza

Gustav Mahler stworzył właściwie nowy gatunek muzyczny – pełnowieczorowy dramat symfoniczny. W przypadku II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” składa się on z pięciu ogniw i dodatkowo nadaje mu taki charakter fakt, że u podstaw pierwszego legły Mickiewiczowskie Dziady, a konkretnie druga, obrzędowa część tego arcydramatu.

Filharmonia krakowska 1

Posłużyły one jako program dla zamierzonego poematu symfonicznego Święto zmarłych, a po ostatecznej zmianie pierwotnego pomysłu, autor dokomponował do niego cztery pozostałe ustępy, ale, dla podkreślenia odrębności pierwszego, zalecał, by dyrygent schodził po nim na kilka minut z estrady – swego czasu postąpił tak José Cura, natomiast Charles Olivieri-Munroe, dyrektor artystyczny krakowskiej Filharmonii, co prawda nie zastosował się do tej wskazówki, lecz, w przeciwieństwie do rozpowszechnionej dotąd praktyki, chór i solistki – Anna Mikołajczyk-Niewiedział i Jadwiga Rappé – właśnie wykorzystali tę przerwę, by zająć miejsca na estradzie i nie rozpraszać już ciągłości wykonania kolejnych części. Mimo takiego podejścia nie udało się w pełni osiągnąć spójności całości.

Filharmonia krakowska 2

Podczas inauguracji sezonu 2017/2018 bardzo efektownie zabrzmiało wspomniane Święto zmarłych, czyli Allegro maestoso, z nawiązującym do Piątej Beethovena pokrewnym motywem losu w niskich smyczkach (wiolonczelach i kontrabasach). Orkiestra poczyniła znaczne postępy w zakresie jakości brzmienia, może jedynie jeszcze waltornie zakłócały od czasu do czasu ogólny pejzaż dźwiękowy. Operowała też rozległym wolumenem dynamicznym, z błyskotliwymi, dwukrotnymi  pochodami schodzących akordów, między innymi pod koniec ekspozycji i w kodzie. Wyjątkowo pięknie poprowadzone zostało Andante moderato, dźwiękiem lekkim i pełnym wdzięku, jak przystało na ogniwo o tanecznym zacięciu ländlera. Okazało się, że można posługiwać się zróżnicowanym mezzoforte, posiadającym wiele odcieni, również kolorystycznych.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART