opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Sonoria i gongoria

Koncert Orkiestry Muzyki Nowej wzbogacony przez występ Chóru VRC (przygotowanego przez Joannę Malugę) był opanowany przez kompozycje z gatunku sonorystycznego. Gwoździem programu okazała się mało znana Etiuda Tadeusza Bairda na chór, który tutaj nazwano orkiestrą wokalną, perkusję i fortepian z roku 1961. Ten zabytek muzyczny był bodaj najbardziej wyrafinowaną kompozycją jednego z zasłużonych twórców Warszawskiej Jesieni. Etiuda została zaanonsowana jako pierwszy utwór sonorystyczny w dorobku kompozytora, ale nie tylko to uzasadniało jego prezentację. Był to w konsekwencji katalog różnych mało wokalnych odgłosów ludzkiego aparatu mowy przedzielany czysto intonowanymi dźwiękami, a także licznymi glissandami. Tutaj trzeba ogromnie pochwalić poziom Chóru VRC, który jest wartością samą w sobie, choć zespołowi przydało by się przywiązywanie większej uwagi do ruchów dyrygenta. Chodzi o Szymona Bywalca, ważną postać Warszawskiej Jesieni, członka komisji repertuarowej Festiwalu. Wart uwagi był też narracyjny sposób prowadzenia fraz, które niekiedy dublowały perkusja i fortepian, co należy do tradycji klasyki muzycznej. Kompozycja była więc pomostem pomiędzy źródłami sonorystyki, a jej obecnym stanem, który można uznać, kto wie, za ślepą uliczkę.

Szymon Bywalec

Taka przynajmniej konstatacja wyłoniła się po wykonaniu na orkiestrę kameralną Pawła Hendricha Hordiaver na orkiestrę kameralną. Zadziwiała tutaj rozrzutność środków zastosowanych przez kompozytora, bo w wykonaniu uczestniczyły aż dwa fortepiany i harfa, wykorzystywane zresztą rzadko, były trzy odmiany fletów i dwie odmiany klarnetów. Czy nie nastąpiła tutaj  przewaga formy nad treścią, zwłaszcza, że w główny ton tej muzyce nadawały instrumenty głośne, a zwłaszcza poszerzona perkusja? Jedynym wytłumaczeniem mogła być nadzieja, że subtelne brzmienia, zresztą niestandardowo wydobywanych dźwięków ułożą się w jakąś niezwykle wyrafinowaną sonorystycznie paletę barw, co niestety nie nastąpiło. Do grupy sonorystycznych „kopciuchów” zaliczyć by należało Skin (skóra, skórka) utwór autorstwa Rebecca’i Saunders. Miał on swój, słabo zresztą czytelny tekst, podawany z ogromną pasją przez Joannę Freszel. Gdyby nadać mu większe znaczenie, było by pewnie ciekawiej, bo kompozytorkę inspirowały tak wybitne dzieła jak sztuka Samuela Becketa Trio duchów, a zakończyła cytatem z Ulissesa Jamesa Joyce’a. Czy trzeba szukać  lepszych patronów? Dla samej muzyki patronami były liczne gongi, wykonane np. z wielkich stalowych sprężyn samochodowych, i poczciwy tam-tam. Bardziej interesujący był utwór Andrzeja Kwiecińskiego (prawykonanie) super[PIPE(s)] na skrzypce (grał dzielnie Ashor Sarkissian) i orkiestrę kameralną, pod względem muzycznym zupełnie tradycyjne Rondo da capo z niewielkimi modyfikacjami. Kompozytor ułożył partię skrzypiec i towarzyszącej mu orkiestry z rozmaitych elementów, drażniąc uszy dźwiękami, zgrzytami, postukiwaniami i grą pod podstawkiem, licznymi glissandami i szmerami, ale także całkiem banalnymi trójdźwiękami harmonicznymi i skrzypcowymi łamanymi akordami.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART