GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBez elektroniki ani rusz
Strona 1 z 2
Koncert kameralny w Studiu ATM był typowy dla 60. Festiwalu Warszawska Jesień, bo sięgał do pionierów muzycznej awangardy, w tym wypadku Luigiego Nono (a także Jonathana Harvey’a) i konfrontował jego próby z całkiem współczesnymi poszukiwaniami kompozytorskiego języka. Czy daleko odbiegliśmy od źródła buntu?
Czy wynaleźliśmy nowsze instrumenty? Czy potrafimy przemawiać poprzez muzykę w bardziej jasny i zrozumiały sposób? Na wszystkie pytania możemy odpowiedzieć twierdząco. Jedno co się w warszawskim festiwalu nie zmieniło od zarania jego dziejów – przed wysłuchaniem kolejnego utworu warto przeczytać, co twórca miał na myśli pisząc muzykę. Te odautorskie komentarze to często rzeczywistość całkiem równoległa, niekiedy nie mająca żadnego związku z rzeczywistością dźwiękową. Innym razem niemalże profesjonalny przewodnik po pewnych założeniach techniki kompozytorskiej oraz tłumaczenia tekstów śpiewanych lub mówionych. Czasami słowa ujęte w książce programowej są dużo ciekawsze od muzyki, innym razem jest całkiem na odwrót, ale to wszystko dowodzi, że Warszawska Jesień jest nie tylko wydarzeniem muzycznym, ale także intelektualnym. Cechą wszystkich pięciu kompozycji omawianego koncertu był udział ważnego instrumentu dopełniającego żywe wykonanie – live electronics. Część materiału elektronicznego była wynikiem przetwarzania odsłuchu z estrady, część – emisją materiału nagranego wcześniej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |