GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSubiektywny kalejdoskop pianistyki światowej – David Kadouch (28)
Strona 1 z 2
Właściwy oddech jest równie ważny tak dla śpiewaka, jak i dla pianisty. Bardzo interesujące jest przeżywanie gry pianistów również i pod tym kątem. Często zdarza się, że muzycy oddychają w sposób nienaturalny. Bardzo płytko i zwykle przez nos. Nagminne jest wstrzymywanie oddechu na dłuższą chwilę. Natomiast świadomy oddech, płytki lub głęboki, krótki lub szybki, przez usta lub przez nos, podążający jak cień za każdą frazą muzyczną, potrafi zmienić na lepsze intensywność i zrozumienie muzyki. Oddech.
Oprócz płynniejszej i bardziej wyrazistej gry, to regularny dopływ tlenu do mózgu powodujący pobudzenie myślenia i kontroli nad wykonywanym dziełem. Poza tym emocje muzyka nabierają zupełnie innej przestrzeni i głębi. Takie podejście do wykonawstwa muzyki odmienia życie wielu artystom. Podobnie takie podejście słuchacza do muzyki, potrafi równie dobrze odmienić jego życie. Bezduszne słuchanie muzyki warto zastąpić aktywniejszym odbiorem. Wystarczy świadomie oddychać. Podążać za muzyką której słuchamy. Dostosować oddech do słuchanej muzyki. Spotęguje to nasz odbiór, uruchomi inne płaszczyzny naszej świadomości, wrażliwości, wyobraźni. Do przeprowadzenia podobnych eksperymentów niezbędny jest jednak muzyk, który świadomie stosuje oddech w grze na instrumencie muzycznym. Pianista, który bardzo sprawnie i zarazem wyjątkowo sugestywnie operuje swoim oddechem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |