GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościStatus artysty opery i baletu
Strona 2 z 2
4. Przez wszystkie lata Polski Ludowej i nadal rozwijamy ciągle szkolnictwo artystyczne. Już dawno ilość wykształconych artystów-śpiewaków, przekroczyła możliwości ich zatrudnienia w jakichkolwiek instytucjach artystycznych. Moda na kontrakty w zespołach zagranicznych należy do przeszłości, ponieważ obecnie dotyczy ona bardziej Rosjan, Ukraińców i innych, równie utalentowanych śpiewaków ze Wschodu. Jeszcze kilkanaście lat temu niemal w każdej europejskiej orkiestrze widniały nazwiska polskie. Teraz- prawie w żadnej. 5. Od czasów Polski Ludowej i nadal artystów baletu kształcimy w 5-ciu Państwowych Szkołach Baletowych. Jest to kształcenie bardzo kosztowne i w obecnym systemie coraz bardziej niewydolne. Należy śmielej mówić o perspektywie sprywatyzowania tego szkolnictwa. Wyniki działalności coraz liczniejszych prywatnych szkół baletowych wydają się potwierdzać sens tego postulatu. 6. Rzekome trudności finansowe w nieskończoność ograniczają etaty w operach i teatrach muzycznych. Do pewnych granic można było je zmniejszyć w orkiestrze, chórze, a nawet balecie. Niestety coraz częściej bywa to słyszalne i widoczne na spektaklach. Natomiast niemal do zera udało się zlikwidować etaty solistów-śpiewaków w niektórych operach. W Gdańsku i Białymstoku jest ich kilka, w Warszawie i Bydgoszczy zaledwie kilkanaście a w pozostałych teatrach o wiele mniej, niż za moich czasów (minimum 40). 7. Jak tu mówić o statusie solisty opery, jeśli po wielu latach studiów nie można liczyć na stałe miejsce pracy. Jak organizować nabór do zawodu artysty baletu, jeśli po 30 roku życia trzeba rozstawać się z funkcją tańczącego motyla i wszystko zaczynać od nowa. Mówiąc to mam na myśli wysoko kwalifikowanych szeregowych artystów, ale nie gwiazdy, dla których etaty bywają tylko kulą u nogi. Jest ich zresztą tak niewiele… Czas kończyć felieton, ale nie batalię o status artystów, w czym powinniśmy wspierać naszego prezesa Łukaszewicza. Uczynię to także w poniedziałek 18 września w teatrze Tańca Rozbark w Bytomiu (tam zawsze była kopalnia, a teraz – no proszę – tancerki), biorąc udział w panelu Scena jako element formowania dojrzałego artysty, który poprowadzi dyr. Sławomir Gidel. Kto może niech przyjdzie, lub przyjedzie. Zapraszamy! Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |