GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościStatus artysty opery i baletu
Strona 1 z 2
Długo rozmawialiśmy o tym u prezesa ZASP-u Olgierda Łukaszewicza w związku z jego planowanymi wystąpieniami na Ogólnopolskiej Konferencji Kultury, odbywającej się właśnie jednocześnie w kilku miastach. Ten wybitny aktor i równie wytrawny reprezentant naszego środowiska wyznał mi, że jest dostatecznie przygotowany, aby referować problemy statusu zawodowego aktorów. Natomiast mniej rozpoznał poglądy artystów opery i baletu na ten temat, licząc tu na moje wsparcie. Mając świadomość niemożliwości wyczerpania takiego tematu w felietonie, udzielam doraźnego tylko wsparcia, biorąc na świadków moich dostojnych i życzliwych czytelników: 1. Obie te grupy zawodowe od niepamiętnych czasów dotknięte są zatrważającym ubóstwem płacowym. Dotyczy to nie tylko szeregowych artystów chóru, czy tancerzy zespołowych. Również śpiewacy –soliści, oraz gwiazdy baletowe opłacane są na poziomie niegodziwym, zwłaszcza w kontekście ich wkładu w spektakl, odpowiedzialności, rozmiaru działań, kwalifikacji i talentu. 2. Osobnym problemem jest wynagradzanie muzyków orkiestrowych. Jeśli nawet proporcjonalnie ich zarobki są nieco lepsze niż w chórze czy balecie, to dzieje się to za sprawą codziennego tkwienia w kanale orkiestrowym, kosztem wysiłku i czasu nieporównywalnego z innymi zespołami. 3. Status artysty opery i baletu określają również przepisy emerytalne. Dawno minęły czasy, kiedy soliści-śpiewacy, muzycy grający na niektórych instrumentach dętych, a przede wszystkim tancerki i tancerze cieszyli się możliwością wcześniejszego przejścia na emeryturę. Obecnie artystów opery i baletu obowiązują te same przepisy emerytalne co robotników, urzędników, służbę zdrowia, pracowników rolnych i recenzentów. Marzy mi się widowisko baletowe ze stadem 60-letnich łabędzi, za którymi uganialiby się 65-letni książęta. Moglibyśmy nawet ruszyć w objazd, tańcząc wolniej i ostrożniej, sponsorowani przez zakłady pogrzebowe. Ale skąd wziąć publiczność. Warto o to zapytać na Ogólnopolskiej Konferencji Kultury. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |