opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Komu przeszkadzał Giuseppe Verdi

Obecnie nie ma po tym śladu. Komu to przeszkadzało?. Bo przecież nie publiczności, uwielbiającej Verdiego. Tym bardziej nie artystom, dla których ta muzyka i śpiew jest jednocześnie Himalajami, rajskim ogrodem i nektarem sztuki lirycznej.

Przeszkadzało to moim następcom, perfidnie stosującym zasadę, że należy skończyć z tym, co było przed nimi, ponieważ wszystko, czym zawojowany będzie teraz świat, zacznie się od nich. W ten sposób zmarnowany został poznański repertuar verdiowski, jedyny taki na świecie, tworzony wysiłkiem i talentami artystów przez wiele sezonów, nieodmiennie adorowany przez polską i zagraniczną publiczność, z dalszymi zamierzeniami, jako że Verdi skomponował w sumie 27 dzieł operowych. Planowaliśmy jeszcze Nieszpory sycylijskie, Luizę Müller, Simona Boccanegrę, Falstaffa, Lombardczyków (wykonanie koncertowe) i Dzień królowania (tematyka polska).

Wracajmy jednak do Aidy, na której siedziałem właśnie w Arena di Verona. Spektaklem dyrygował Julian Kovatchev, gorąco oklaskiwany przez publiczność. Partię tytułową śpiewała młoda, rewelacyjna i urodziwa Hui He. Wykształcona w Chinach, od kilku lat mieszka w Veronie i występuje na całym świecie, mając w repertuarze aż 12 czołowych ról verdiowskich. Dorównywał jej baryton Carlos Almaguer w roli Amonastra. Przeciętnym Radamesem był Hovhannes Ayvazjan, a nierówną wokalnie Amneris – Giovanna Casolla. Solistyczne partie basowe wykonywali śpiewacy o głosach średnich i nienośnych. Wyjątkiem był nasz Rafał Siwek, który w partii Ramfisa pozostawił dobre wrażenie, o czym opowiadał mi Maestro de Bosio, ponieważ w obsadzie którą oglądałem, już go nie było.

Wspaniałe chóry, rozbudowane sceny baletowe, tłumy statystów, monumentalne dekoracje przebudowywane na oczach publiczności podczas dwóch antraktów, co jest mankamentem wszelkich plenerów bez kurtyny. Na afiszu anonsowano wersję spektaklu z roku 1913. Jeśli tak, to jeszcze jeden dowód, że konwencja operowa się nie starzeje w przeciwieństwie do widzów i krytyków. Pierwszych ciągle przybywa, coraz więcej i więcej nowych, a drugich systematycznie ubywa, czego na szczęście nikt nie zauważa.

Patrzyłem na to wszystko zachwycony, ale jednocześnie rozżalony, że w mojej ojczyźnie, w moim Poznaniu zaprzepaszczono verdiowskie dokonania, na które pracowaliśmy tak wiele lat również po to, aby wzbudzać szlachetną zazdrość na całym świecie.

                                                                                 Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART