opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




22 wrzesień 2017       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

109 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Satyra ku przestrodze

Wszystkie te kostiumy są utrzymane w szarych barwach, z wyjątkiem olśniewającego złotym kolorem Kogucika (zjawiskowo się w niego wciela tancerka Frantxa Arraiza, a głosu zza kulis użycza Sara Blanch). Owa szarość, zwiastująca już może mizerność życia w powstałym na gruzach caratu imperium sowieckim, jest zresztą dominującą tonacją przedstawienia. 

Zloty kogucik,Madryt 5

Widać bowiem wyraźnie, że pracujący nad nim reżyser nie zapomniał o tym, że w czasie, kiedy Rimski-Korsakow pisał swoją operę, pamięć o krwawych pacyfikacjach protestów z 1905 roku była jeszcze boleśnie żywa. To z pewnością dlatego cała akcja rozgrywana jest na ciemnej, jakby spalonej lub pokrytej błotem - przywołującej teren walki, ale również biedę i niedolę ludności - powierzchni, której przygnębiający aspekt pozostaje w wymownym kontraście z motywami dekoracyjnymi na ogromnym łożu, symbolu ostatnich przebłysków chwały i mocy skazanego na upadek caratu. W miarę upływu czasu wizja Pelly’ego coraz mocniej emanuje zagęszczającą się atmosferą tragizmu, a jej komiczne i groteskowe obrazy zaczynają nabierać zupełnie innego, zdecydowanie politycznego i historycznego sensu. W akcie trzecim tłoczące się pospólstwo oczekuje na swego władcę, a umieszczone w głębi powiększone zdjęcie jakiegoś zbiorowiska w połączeniu z obecnym na scenie chórem potęguje wrażenie napierania wzburzonego tłumu. Na zwisającej z góry płachcie widnieje perspektywa Moskwy, z zarysowującym się na dalszym planie widokiem Placu Czerwonego, a po jej gwałtownym zerwaniu przez Amelfę pojawiają się nagle Car Dodon i Szemachańska Królowa. Leżą obok siebie we wspomnianym już łożu, które niespodziewanie umieszczone jest teraz na podstawie przemieszczającego się na gąsienicach w kierunku proscenium czołgu, zwiastuna przemocy i nowej tyranii. Po opadnięciu kurtyny w jej szczelinie pojawia się znowu głowa Astrologa, tym razem wybuchającego sardonicznym śmiechem, tak jakby to właśnie on był perwersyjnym sprawcą opowiadanych nam wydarzeń. A ostatnią odsłoną spektaklu jest apokaliptyczny obraz spoczywających na ziemi martwych ludzi, którego czarny pesymizm może nasuwać skojarzenia z przesiąkniętą fatalizmem atmosferą Borysa Godunowa czy Chowańszczyzny.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART