opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

72 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Mistrzowie figuracji

Może były to echa romansów, jakie śpiewano przy różnych okazjach towarzyskich. Po Bałakiriewie zagrano prawdziwego Chopina, jego II Koncert f-moll. I znów te same figuracje, tyle, że o wiele szlachetniej brzmiące pod palcami Krzysztofa Jabłońskiego, który wyraźnie zachęcał orkiestrę do dialogowania, zwłaszcza w Larghetto. Ładnie odpowiadała mu swoimi solówkami pierwsza fagocistka Sinfonii oraz pan grający na klarnecie, natomiast pierwszy waltornista w feralnym miejscu – fanfarowym początku Allegra vivace dał „eksperymentalnie” takie dźwięki, jakby do rury wślizgnęła się jakaś mysz. Muzyk ten zrehabilitował się co nieco w II Koncercie Sergeya Rachmaninowa, kiedy zagrał jeden z tematów podchwycony następnie przez rewelacyjnego Mikhaila Pletniova. On także podpowiadał muzykom z orkiestry nastrój poszczególnych tematów, ale tylko niektórzy dawali się na to nabrać. Podczas owacji na stojąco pianista wyróżnił tylko jednego „dęciaka”, klarnecistę.

Marcin Zdunik

Natomiast indywidualny recital tego samego Pletniova dwa dni wcześniej był zbudowany z samych figuracji. Artysta postawił sobie za cel udowodnienie publiczności, że muzyka Rachmaninowa to nie ckliwe melodie, takie jak w II Koncercie, ale rozmaite sztuczki dźwiękowe zdradzające fakt iż kompozytor tworzył jednak w XX wieku i nieobce były mu różne pomysły dodekafonistów, choć przystępował do nich z dużą rezerwą. Serię ciekawych drobnych utworów tego mistrza klawiatury, w tym np. mało znany Polichinelle, Pletniov grał tak, aby zagłuszyć melodyjny temat i wykazać, że ich faktura składa się z misternie wykonywanych figuracji. W podobnym stylu zagrał też potężną rozmiarami I Sonatę d-moll. A na bis oniemiałej z zachwytu publiczności zafundował jeszcze „coś” Rachmaninowa i jedne z najbardziej nostalgicznych Nokturnów Chopina, gdzie wśród delikatnych figuracji przewija się motyw pieśni Gdybym ja była słoneczkiem na niebie. Pletniov, który ostatnio częściej występuje jako dyrygent pokazał się również tutaj jako totalny mistrz klawiatury.

                                                                           Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART