Przegląd nowości

„Ottone” Haendela z Cencicem w roli głównej

Opublikowano: poniedziałek, 28, sierpień 2017 18:06

Ottone, król Germanii to dramma per musica w trzech aktach; utwór napisany do włoskiego libretta, po raz pierwszy wystawiony w Londynie w roku 1723. Choć za życia niemieckiego twórcy opera ta cieszyła się niemałą popularnością, w epoce nagrań płytowych mało kto o niej pamiętał.

CD Haendel Ottone

Dziś przypomina nam ją wytwórnia Decca (wersję premierową wzbogacono o trzy arie ze wznowienia z roku 1726), której we współpracy z Parnassus Arts Productions udało się pozyskać doborową obsadę; w rolach głównych występują Max Emanuel Cencic (jako Ottone), Ann Hallenberg (Gismonda) oraz Xavier Sabata (Adelberto). Partneruje im zespół Il Pomo d’Oro prowadzony przez George’a Petrou.

O tym, że George Petrou – na co dzień związany z orkiestrą Armonia Atenea – jest wybitnym wykonawcą muzyki barokowej, mogliśmy przekonać się już niejednokrotnie. Podobnie jak w przypadku poprzednich nagrań, tak i teraz artysta nie zawodzi. Na plan pierwszy wysuwa się spójna, przemyślana koncepcja dramaturgiczna; tempa są wartkie, ale nie zagonione, a płynące spod batuty dźwięki naznaczone są nutą patosu, mimo że jednocześnie pozbawione zbędnej emfazy, pretensjonalności i przerysowania.

Wśród solistów dominuje Ann Hallenberg, której mezzosopran odznacza się liryką kantyleny i refleksyjnością. Z kolei falset Cencica ujmuje precyzją i lekkością, choć z drugiej strony można odnieść wrażenie, że śpiewak najlepsze lata ma już za sobą.

Sesje nagraniowe odbyły się w Villa San Fermo Lonigo we Włoszech w lipcu 2016 roku. Z niecierpliwością czekamy na kolejne produkcje Parnassus Arts Productions.

                                                                       Maciej Chiżyński