GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTęcza nad Bieczem
Strona 6 z 8
Jako się rzekło na wstępie, ram festiwalowi dostarczyły koncerty, na których przedstawiono laudy,nieliturgiczne śpiewy maryjne, powstające w kręgu rodzącej się pobożności franciszkańskiej i sytuujące się na pograniczu oficjalnej twórczości sakralnej a spontanicznym, ludowym wyrazem uczuć religijnych.
Spośród tych, które mieliśmy okazję wysłuchać na koncercie inauguracyjnym, szczególnie przejmujące wrażenie wywarł lamentacyjny dialog Maryi u stóp krzyża – Onne homo ad alta voce – którego na poły deklamacyjny charakter świetnie uchwycił zjawiskowy Enea Sorini z burzą szpakowatych włosów, śpiewający barytonem bez akompaniamentu, któremu pomiędzy kolejnymi strofami towarzyszyli a cappella pozostali członkowie zespołu Micrologus, złożonego z pięciu muzyków.
W pozostałych utworach stylowy akompaniament instrumentalny współtworzyły historyczne instrumenty: fidel, lutnia, flet podwójny, szałamaja, kozioł, portatyw, spośród których wyłamywał się może nieco anachroniczny triangel. W liturgii mozarabskiej dopuszczony był taniec jako sposób uwielbienia Boga. Skojarzenie to nasunęło mi się podczas instrumentalnych interludiów, na które w znacznej mierze złożyły się saltarella, a więc archaiczne tańce włoskie, których wykonaniu, jak sama nazwa wskazuje, towarzyszyły skoki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |